Σάββατο 4 Απριλίου 2020

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ


2η  επαναληπτική ενότητα
Θουκυδίδου, Ιστορίαι .
Α: Κείμενα από το πρωτότυπο.
Βιβλ. 3, κεφ.71-73.
Β. Κείμενο από μετάφραση.
Βιβλ.3, κεφ.70.
                                                 Στόχος μαθήματος
Να γίνει η επανάληψη των βασικών θεμάτων που έχουν διδαχθεί οι μαθητές/τριες:
Να  κατανοήσουν:
1) Τη διαφορετική χρονική περίοδο των γεγονότων που εξιστορεί ο Θουκυδίδης ( Α φάση του Πελοποννησιακού Πολέμου 431-421π.Χ.) και ο Ξενοφών ( Γ φάση του Πελοποννησιακού πολέμου 413-405π.Χ.).
2)Τη διαφορετική γεωγραφική θέση, όπου διεξάγονται τα γεγονότα που εξιστορεί ο Ξενοφών (Ανατολικό Αιγαίο) και ο Θουκυδίδης (Κέρκυρα).
3) Τη  χρησιμότητα της Κέρκυρας και για τους δύο αντιπάλους για την διεξαγωγή του πολέμου (Πελοποννήσιους, Κορίνθιους- Αθηναίους).
4) Τους λόγους του εμφυλίου πολέμου στο νησί της Κέρκυρας.    
5)Τη σκληρότητα, τη βαναυσότητα και τα πολιτικά πάθη που δημιουργεί ο εμφύλιος πόλεμος.
6)Τον ρόλο του Πειθία για την έναρξη του εμφυλίου πολέμου στην Κέρκυρα.
Να  εξοικειωθούν:
1)Με όλα τα είδη ασκήσεων, που θα εξεταστούν. 
                                                         Θέματα
Μετάφραση Πρωτότυπου Κειμένου.
1) Από το πρωτότυπο κείμενο Βιβλ.3, κεφ.72 να μεταφράσετε την παρακάτω περίοδο: << Έλθόντων δε..ένίκησαν>>. (υποχρεωτική).
Ερμηνευτικές
1) Ποια προβλήματα θέτει ο Θουκυδίδης στο έργο του;
2) Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως Σωστές ή Λανθασμένες:
α) Ο Θουκυδίδης στο έργο του θέτει το πρόβλημα της δύναμης, όπως μπορεί να την χρησιμοποιήσει ένα κράτος.
β) Ο Θουκυδίδης δεν ενδιαφέρεται για την προσωπικότητα του Περικλή.
γ) Ο Θουκυδίδης ερευνά διεξοδικά το παρελθόν στηριζόμενος σε << είκότα >> (πορίσματα)- <<σημεια ή μαρτύρια >> (ενδείξεις και αποδείξεις) και <<τεκμήρια>> (συμπεράσματα).
δ) Ο Θουκυδίδης χρονολογεί τα έργο του κατά θεματικές ενότητες.
(από την εισαγωγή η δύο είναι υποχρεωτική).
3)Τι σήμαινε η δολοφονία του Πειθία από τους ολιγαρχικούς για την περαιτέρω πολιτική κατάσταση που επικράτησε στην Κέρκυρα;
4) Να αναφέρετε δύο λόγους για του οποίους οι δύο παρατάξεις Αθηναϊκή συμμαχία- Πελοποννησιακή συμμαχία ήθελαν να κάνουν σύμμαχο τους την Κέρκυρα.(υποχρεωτική).
5) Ερώτηση συνδυασμού κειμένου από το Πρωτότυπο και τη Μετάφραση:
Με βάση τα κείμενα που σας δόθηκαν από το Πρωτότυπο, κεφ. 71-72 και  από μετάφραση  κεφ.70 να εξηγήσετε γιατί οι εμφύλιοι πόλεμοι θεωρούνται ιδιαίτερα σκληροί, καταστροφικοί και απάνθρωποι. (υποχρεωτική).
Λεξιλογικές                                              
1) διδάξοντας, γένηται: να γράψετε δύο παράγωγες λέξεις απλές ή σύνθετες στη νέα ελληνική για κάθε έναν από τους παραπάνω τύπους.
2)Να αντιστοιχίσετε κάθε μία αρχαία ελληνική λέξη της στήλης Α με την ετυμολογικά συγγενή της νεοελληνική λέξη της στήλης Β (μία λέξη περισσεύει),(υποχρεωτική).
Στήλη Α                                                                               Στήλη Β
περιέπεμπον
δραστήριος
δράσαντες
αποδοχή
μαχόμενοι
διδαχή 
δέχεσθαι
πομπή

μαχητικός



Γραμματικές
1) Να γραφούν οι πλάγιες πτώσεις των παρακάτω ουσιαστικών στον  ενικό αριθμό:  πρέσβεις, πόλεις, άγρούς.
2) Να αναγνωρίσετε το είδος των παρακάτω αντωνυμιών και να τις κλίνετε και στους δύο αριθμούς: έμοί, ταύτης.
3)Να δημιουργήσετε και να κλίνετε την οριστική και προστακτική ενεργητικής φωνής του β΄ αορίστου των παρακάτω ρημάτων: Λέγω, Λαμβάνω, Μανθάνω (υποχρεωτική).
Συντακτικές
1)Να γίνει η συντακτική ανάλυση του κεφ.73 (υποχρεωτική).

Σημείωση: Το επόμενο κριτήριο θα έχει βαθμολογική κλίμακα ως το 100.  Θα  το γράψουμε όχι στην e-class,ούτε στη virtual class, αλλά στη  real class!!!

               Καλή Ανάσταση ! και καλή αντάμωση!!

Κυριακή 29 Μαρτίου 2020

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ


1η  επαναληπτική ενότητα
Ξενοφώντος, Ελληνικά
Α: Κείμενα από το πρωτότυπο.
Βιβλ. 2, κεφ.2 παρ. 16-23 , κεφ.3 παρ. 50-56.
Β. Κείμενα από μετάφραση.
Βιβλ.2, κεφ.1 παρ. 16-32, κεφ.3 παρ. 11-16.

Στόχος μαθήματος
1) Επανάληψη των βασικών θεμάτων των Ελληνικών του Ξενοφώντα που διδάχτηκαν:
α)Τα αίτια της ήττας των Αθηναίων στη μάχη στους Αιγός-ποταμούς, που έκρινε τον εμφύλιο πόλεμο υπέρ των Σπαρτιατών.
β)Την αγριότητα που επιφέρει ο Εμφύλιος πόλεμος- την εξαχρείωση των ηθών και την βία που επικρατεί.
γ) Το ρόλο των σημαντικών προσωπικοτήτων, όπως του Λύσανδρου και του Θηραμένη.
δ)Το τυραννικό καθεστώς των Τριάκοντα-την ισοπέδωση όλων των δημοκρατικών θεσμών(π.χ. παρωδία δίκης Θηραμένη) και των ηθικών αξιών.
ε)Την εμπέδωση και την εξοικείωση των μαθητών με τα είδη των ερωτήσεων που εξετάζονται στα Αρχαία Ελληνικά.
                                                     Θέματα
Μετάφραση Πρωτότυπου Κειμένου.
1) Από το πρωτότυπο κείμενο Βιβλ.2, κεφ.2 να μεταφράσετε τις παραγράφους 16-17 << Τοιούτων δε…’εφόρους>> (υποχρεωτική).
Ερμηνευτικές
1) Ποιες προσωπικότητες ήταν τα πρότυπα του Ξενοφώντα;
Από πού φαίνεται η πίστη του Ξενοφώντα σε αξίες;(ερωτήσεις εισαγωγής προαιρετικές).
2)Κείμενο: Βιβλ.2 κεφ.1, παρ. 16-32: Να αναφέρετε τρεις λόγους της νίκης των Σπαρτιατών στη μάχη στους Αιγός-ποταμούς (υποχρεωτική).
3) Να αναφερθείτε στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Θηραμένη όσον αφορά την παράδοση των Αθηναίων στους Σπαρτιάτες.
4) Ερώτηση συνδυασμού κειμένου από το πρωτότυπο και από την μετάφραση. Λαμβάνοντας υπόψιν σας τις παραγράφους του Βιβλ.2 κεφ.1, παρ. 30-32 από την μετάφραση και τις παραγράφους του κεφ.2, παρ. 20-23 του πρωτότυπου κειμένου να αναφέρετε τρεις βίαιες πράξεις που δείχνουν την σκληρότητα του Εμφυλίου πολέμου (υποχρεωτική).
Λεξιλογικές
1) έποίησαν, δέχεσθαι: Να δημιουργήσετε δύο παράγωγες λέξεις απλές οι σύνθετες στα νέα ελληνικά για καθένα από τους παραπάνω τύπους (υποχρεωτική).
Γραμματικές (υποχρεωτική μία από τις δύο)
1) Να γραφούν οι πλάγιες πτώσεις των παρακάτω ουσιαστικών και στους δύο αριθμούς: είρήνην , πόλιν, τείχη.
2)Να γίνουν οι χρονικές αντικαταστάσεις των παρακάτω τύπων: λέγομαι, κατέχοι, είπέ.
Συντακτικές
1) Να βρείτε δύο ονοματικές προτάσεις(είδος και την συντακτική τους θέση) από την παρακάτω περίοδο: Βιβλ.2 κεφ.3 παρ.53 <<Και……...ασεβέστατοι>>.(υποχρεωτική).





                 

Δευτέρα 23 Μαρτίου 2020


Για τη Α  λυκείου  Αρχαία  Ελληνικά.  Να  κάνετε επανάληψη. 
Α. Γραμματική .  Τα  ρήματα  ειμί και λύω(σε ενεργητική, μέση, παθητική φωνή. Τα συνηρημένα ρήματα. Τα  ουσιαστικά και τα επίθετα α,β,γ, κλίσης.  Τις  αντωνυμίες.Τον β αόριστο στην ενεργητικη και μέση φωνή. 

Β. Συντακτικό.  Τις δευτερεύουσες ονοματικές ειδικές προτάσεις. Το απαρέμφατο τις μετοχές. Το υποκείμενο,αντικείμενο, κατηγορούμενο. 

Γ.Κείμενο. Από :Ελληνικά του Ξενοφώντα, Βιβλίο Β΄ .

Από το πρωτότυπο: κεφ. 2, 1-4 και 16-23. και κεφ. 3 .50-56.και από μετάφραση:  
κεφ.1, 16-32, κεφ.3, 11-16.

Και  από Θουκυδίδη, Βιβλίο Γ. 

Από το πρωτότυπο , κεφ.71-73
Από μετάφραση, κεφ 70
Καλό  Διάβασμα! Καλή Ανάσταση και καλή αντάμωση!!

Τετάρτη 11 Μαρτίου 2020


                                   ΤΕΤΑΡΤΗ   11  ΜΑΡΤΙΟΥ 2020.
                       ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
              ΘΕΩΡΙΑ . ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΞΟΝΕΣ. 
                    ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ  ΔΙΑΒΑΣΤΟΥΝ!!!

                            ΥΛΗ ΠΟΥ  ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΤΕΙ:
                              Α.ΘΕΩΡΙΑ:
1) Γλωσσάριο φάκελος υλικού γλώσσα και λογοτεχνία σελ.165-178 από κειμενικά είδη …….χαρακτήρες-πρόσωπα.
2)Στοιχεία θεωρίας 1,2,3,4,5,6. Το φυλλάδιο πώς απαντώ, μικροκείμενα.
3)Όλες οι σημειώσεις λογοτεχνίας που δόθηκαν(σχήματα λόγου,εκφραστικά μέσα, εκφραστικοί τρόποι, αφηγηματικοί τρόποι, είδη αφήγησης ,αφηγητή, χρονικά επίπεδα(κειμένου) αφηγηματικές τεχνικές , χρονικά επίπεδα(αφήγησης),λογοτεχνικά ρεύματα, περίοδοι λογοτεχνίας κτλ.)
Β. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ.  ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ.
          1ος θεματικός  άξονας.
1)    Οι νέοι.
2)    Οι νέοι και οι ανθρώπινες σχέσεις(αγάπη,φιλία,έρωτας, γέλιο.)
3)    Χάσμα γενεών (και στον 5ο θεματικό άξονα).
4)    Αθλητισμός.
5)    Πρότυπα-είδωλα.
6)    Ελεύθερος χρόνος-ψυχαγωγία.
          2ος θεματικός άξονας.
          1)Καταναλωτισμός-διαφήμιση.
          2)Παγκοσμιοποίηση- Παγκοσμιοποίηση και παιδεία
          3) Τουρισμός.
         4) Παράδοση και η   στάση των  νέων απέναντί της.
         5)Μαζοποίηση-Μιμητισμός.
         6) Ειρήνη-πόλεμος
         7)Ανθρωπιστική κρίση και Εθελοντισμός
          8)Πνευματικοί άνθρωποι και ο ρόλος τους-η αξία του βιβλίου.
          3ος θεματικός άξονας.
1)Φυσικό περιβάλλον –οικολογία- περιβαλλοντική εκπαίδευση.
Φυσικό περιβάλλον και καταναλωτισμός. Το φυσικό περιβάλλον ως ανθρώπινο δικαίωμα. 
4ος θεματικός άξονας.
1)Κινητά τηλέφωνα.
2) Μέσα μαζικής ενημέρωσης, Ελευθεροτυπία, τύπος, ψηφιακός  ανθρωπισμός, τηλεόραση, παραπληροφόρηση, εντυπωσιοθηρία, reality show,προπαγάνδα.
3)Παιδεία και ηλεκτρονικοί υπολογιστές.
5ος θεματικός άξονας.
1)Ρατσισμός-Ξενοφοβία-Προσφυγιά-Μετανάστευση- BRAIN DRAIN .
2)Νέοι και Ρατσισμός .
3) Αναλφαβητισμός.
4)Δικαιώματα παιδιού.
5)Τρίτη ηλικία.
6 )Έμφυλες ταυτότητες  και στερεότυπα.
7) Ισότητα των δύο φύλων.
8)Άτομα με  ειδικές ανάγκες.
9)Τρίτος Κόσμος.
ΠΡΟΣΟΧΗ!
Φυσικά θα πρέπει να έχετε διαβάσει πρώτα! και όλες τις θεματικές ενότητες που 
έδωσα από όλους τους θεματικούς άξονες.(υπάρχουν στην  ανάρτηση πιο κάτω Δεκέμβριος του 2019.)
 ΚΑΛΟ  ΔΙΑΒΑΣΜΑ!!!!!   ΚΑΛΗ  ΕΠΙΤΥΧΙΑ!!! ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ!!!


Ο   ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ  ΣΑΣ 
 ΓΙΑΝΝΗΣ  ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ.








ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ


ΤΕΤΑΡΤΗ  11   ΜΑΡΤΙΟΥ   2020
ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ .
Σημαντικές  πηγές  από  την καινούρια ύλη.
Η  ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ  ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.(1821-1936).
Α. Εξωτερικός προσανατολισμός και πελατειακές σχέσεις(1821-1843).
1)Πελατεία , κόμμα σελ.59-60(πηγές 1,2,3).
2)Η  Α΄  Εθνοσυνέλευση.σελ.61.(πηγή 4).
3)Από το Σύνταγμα της Γ΄ Εθνοσυνέλευσης (Τροιζήνας). σελ.63(πηγή 6).
4) Η επιλογή των μελών του Πανελλήνιου.σελ.63(πηγή 7).
5) Οι αντιλήψεις για τα κόμματα.σελ.68(πηγή 8).
Ε. Εκσυγχρονισμός και επεμβάσεις (1923-1936).
1)Στρατιωτικά κινήματα κατά την περίοδο 1922-1936.σελ.100(πηγή 23).
2)Η καταδίκη των εξ.σελ.102 (πηγή 24).
3)Η κήρυξη της Αβασίλευτης Δημοκρατίας.σελ.105(πηγή 26).
4)Απόσπασμα από το σύνταγμα του 1927.σελ.106(πηγή 27).
5) Η αυτοκριτική των πολιτικών.σελ.109.(πηγή 28).
6)Η χρεοκοπία του κοινοβουλευτισμού.σελ.109.(πηγή 29).
ΤΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (1821-1930).
Α. Το προσφυγικό ζήτημα κατά την Ελληνική Επανάσταση (1821-1827).
1) Επιστολή των προσφύγων από τις Κυδωνίες και τα Μοσχονήσια προς το Βουλευτικό.σελ.118(πηγή 1).
2)Αναφορά της κοινότητας της Αίγινάς προς την κυβέρνηση.σελ.119.(πηγή 2).
Γ. Η Αποκατάσταση  των προσφύγων κατά την περίοδο της Μοναρχίας του Όθωνα.(1833-1862).
1)Παραχώρηση οικοπέδων σε Χίους.σελ.129.(πηγή 4).
2)Παραχώρηση γης σε Κρήτες πρόσφυγες.σελ.131.(πηγή 5).
3) Η αντιπαράθεση αυτοχθονιστών και ετεροχθονιστών πληρεξουσίων στην Εθνοσυνέλευση 1843-44.σελ. 132(πηγή 6).
4)Νόμος του 1867.(εφημερίδα της κυβέρνησης ).σελ.136.


ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ



ΤΕΤΑΡΤΗ   11  ΜΑΡΤΙΟΥ  2020
ΙΣΤΟΡΙΑ  ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ  . 
ΟΡΙΣΜΟΙ   ΚΑΙ  ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ  ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ  ΑΠΟ ΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΤΗΣ  ΚΑΙΝΟΥΡΙΑΣ ΥΛΗΣ 
Η  ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
                                                 (1821-1936).
Α.ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΕΛΑΤΕΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ(1821-1843).
Ορισμοί:  Πελατειακές σχέσεις, πατρωνία(όπως τον έδωσα),κόμμα(από παράθεμα όπως είπαμε) σελ.59-60., << Γενικός Οργανισμός Πελοποννήσου>> σελ.60-61, <<Προσωρινόν Πολίτευμα >> της Επιδαύρου σελ.61,<< Πανελλήνιον>> σελ.63, << Εθνικό κόμμα Κωλέττη>>σελ.66, συμπλήρωμα του ορισμού της Μεγάλης Ιδέας, σελ.65. << ναπαίοι>>,σελ.67.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ.
1) Ποιοι ήταν οι λόγοι οργάνωσης πελατειακών δικτύων στην Ελλάδα κατά τη περίοδο της τουρκοκρατίας και ποια ήταν τα χαρακτηριστικά τους.
2)Ποιες ήταν οι διαφορές μεταξύ των δικτύων πατρωνίας και των πολιτικών κομμάτων;
3)Ποιος ήταν ο χαρακτήρας και ποια τα αποτελέσματα του <<Προσωρινού πολιτεύματος >> της Επιδαύρου (1822);
4)Ποια ήταν η πολιτική που επεδίωκε ο Μαυροκορδάτος;(πολιτικές ιδέες αγγλικού κόμματος).
5)Ποιες ήταν οι βασικές πολιτικές  θέσεις του γαλλικού κόμματος  στην εξωτερική και στην εσωτερική πολιτική;
6)Ποιες ήταν οι πολιτικές θέσεις του ρωσικού κόμματος;
7) Σε ποιο ιδεολογικό – πολιτικό πλαίσιο δημιουργήθηκαν τα τρία κόμματα;
8) Ποια οικονομική πολιτική υιοθετούσαν και τα τρία κόμματα.
9) Ποιος ήταν ο τρόπος λειτουργίας των κομμάτων έως το 1844.
Ε. ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ (1923-1936).
Ορισμοί: Δίκη των έξι,σελ.101,<< ομάδες αποτάκτων>>,σελ.102, σύνταγμα 1927,σελ.105, δημοψήφισμα 3ης Νοεμβρίου 1935,σελ.108, δικτατορία Μεταξά σελ.109.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ.
1) Η  συνέπεια ποιου γεγονότος προκάλεσε κρίση ταυτότητας στην Ελλάδα;
2) Πως διαμορφώθηκε η κατάσταση στην Ελλάδα την περίοδο 1922-1936(μικρασιατική καταστροφή – δικτατορία του Μεταξά;)
3) Ποια ήταν τα αίτια της κρίσης νομιμότητας του κοινοβουλευτικού συστήματος και ποια τα χαρακτηριστικά της;
4)Ποιοι ήταν οι τρόποι παρέμβασης των αξιωματικών στην πολιτική ζωή και ποιος ο στόχος τους;
5)Ποια ήταν η στάση των κομμάτων στην παρέμβαση των αξιωματικών; Ποια ήταν τα αποτελέσματα αυτής της στάσης;
6) Ποια ήταν η σημαντική πολιτική τομή της περιόδου 1923-1928.
7)Ποια γεγονότα όξυναν το εσωτερικό πολιτικό κλίμα τη διετία 1933-35 και ποια ήταν τα αποτελέσματά τους;
8)Πως φτάσαμε από την αλλαγή του πολιτεύματος στη δικτατορία της 4ης Αυγούστου;
9)Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά του Μεταξικού καθεστώτος;
10)Ποια ήταν η κατάσταση στην Ελλάδα από την κατάκτησή της από τις δυνάμεις του Άξονα έως και το 1974;
ΤΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (1821-1930)
Α. Το προσφυγικό ζήτημα κατά την ελληνική Επανάσταση (1821-1827).
ΟΡΙΣΜΟΙ.
<< Γ  Εθνοσυνέλευση>>,(όπως την έδωσα>>, <<Βουλευτικό>>,Σελ.119,<< επιχείρηση Φαβιέρου>>,σελ.121., << ψήφισμα της 5ης Μαΐου 1827>>,σελ.123.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ.
1)Ποιοι λόγοι οδήγησαν τους Τούρκους σε μέτρα τρομοκράτησης των ελληνικών πληθυσμών της Μ.Ασίας;
2)Ποια γεγονότα είχαν ως αποτέλεσμα τα προσφυγικά ρεύματα από τη Μ. Ασία το 19 αιώνα;
3)Ποιες ήταν οι συνέπειες των προσφυγικών μετακινήσεων στις Σποράδες;
4)Ποιες ήταν οι συνέπειες των προσφυγικών μετακινήσεων στη Δ. Στερεά και στο Μεσολόγγι;
5)Ποια μέτρα πήρε η κυβέρνηση για την αποκατάσταση των προσφύγων της Χίου;
6) Πως αντιμετωπίστηκαν οι Ψαριανοί πρόσφυγες στην Μονεμβασιά και στην Αίγινα;
7) Ο προσφυγικός συνοικισμός της Ερμούπολης Σύρου;
8) Η στάση της πολιτικής ηγεσίας απέναντι στο προσφυγικό ζήτημα στις αρχές του 19ου αιώνα.
Γ.  Η  ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΜΟΝΑΡΧΙΑΣ ΤΟΥ ΟΘΩΝΑ (1833-1862).
ΟΡΙΣΜΟΙ.
<<Μακεδονική επιτροπή>>,σελ.134, <<Κεντρική επιτροπή υπέρ των Κρητών>>,σελ.135, <<Αγγλοελληνική Επιτροπή>>,σελ.σελ.135.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ.
1) Με ποιο τρόπο βοήθησε το κράτος τους πρόσφυγες κατά την περίοδο της μοναρχίας του Όθωνα; Ποια ήταν τα αποτελέσματα της πολιτικής αυτής;
2) Αποκατάσταση προσφύγων Χίου και Ψαριανών. ΠΡΟΣΟΧΗ, τον συνδυασμό της αποκατάστασής τους και κατά την προηγούμενη περίοδο.(π.χ. πως αποκαταστάθηκαν οι πρόσφυγες της Χίου κατά την εποχή της επανάστασης και κατά την οθωνική περίοδο;
3) Η διαμάχη αυτοχθόνων-ετεροχθόνων. Πολύ καλά όλο.( Οι μεταξύ τους σχέσεις, οι φάσεις της διαμάχης, η κατάληξή της, οι συνέπειές της στην ελληνική κοινωνία.).
4)Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά και ποια τα αποτελέσματα των απελευθερωτικών κινημάτων  του 19ου αιώνα.
5) Ποιες ήταν οι συνέπειες του Κριμαϊκού πολέμου στο προσφυγικό ζήτημα;(1854).
6)Ποιες ήταν οι συνέπειες του ρωσοτουρκικού  πολέμου (1877-78) στο προσφυγικό ζήτημα;
7)Ποιες ήταν οι συνέπειες του Ελληνοτουρκικού πολέμου(1897) στο προσφυγικό ζήτημα;
8) Ποια κινήματα στην Κρήτη προκάλεσαν προσφυγικά ρεύματα προς την Ελλάδα; Πως αντιμετωπίστηκαν τα προβλήματα από τον ερχομό των Κρητών προσφύγων;









Τετάρτη  11  Μαρτίου   2020

ΙΣΤΟΡΙΑ  ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ  ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΠΌ ΤΟ Α.
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ.
1)Ποια ήταν  η κατάσταση του πληθυσμού και τα σύνορα της Ελλάδας μετά την  Επανάσταση;(1832).
2)Ποια ήταν η κατάσταση της χώρας και η εξέλιξη του πληθυσμού της στα μέσα του 19ου αιώνα;
3)Πως φτάνουμε (μετά τη δημιουργία ανεξάρτητου ελληνικού κράτους) στη Μ.Ιδέα και πως αυτή επηρέασε τις πολιτικές των ελληνικών κυβερνήσεων;
Προσοχή μπορεί να συναντήσουμε πηγές για την πολιτική της Μ.ιδέας  και πως επηρέαζε το σύγχρονο ελληνικό κράτος .Επίσης προσέχουμε πηγές με πίνακες για την εξέλιξη του πληθυσμού και την έκταση του Ελληνικού κράτους.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ Β.  Η  ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟ 19ο  ΑΙΩΝΑ.sos
1)Ποια ήταν η εξέλιξη του εμπορίου από τα μέσα του 19ου αιώνα –αρχές του 20ου αιώνα; (προσοχή πίνακες εισαγωγών-εξαγωγών).
2)sos. Ποιες ήταν οι ευνοΪκές συγκυρίες για την ανάπτυξη της ναυτιλίας το 18ο αιώνα;
3)sos. Ποια ήταν η πορεία της ελληνικής ναυτιλίας κατά τον 19οαιώνα;
4)sos. Tι άλλαξε στην ελληνική ναυτιλία μετά τα μέσα του 19ου αιώνα; (από το ιστίο στο ατμόπλοιο, μεγάλη προσοχή σε πίνακες και πηγές που αναφέρονται σε αυτή την αλλαγή. Να διαβάσετε τα θέματα και τις πηγές που έδωσα.
5)Ο όρος Εθνικές γαίες.
6)Ποια ήταν τα αίτια και οι συνέπειες του πολυτεμαχισμού των εθνικών γαιών;
7) Ποιοι ήταν οι λόγοι ανάπτυξης της εκμετάλλευσης των ορυχείων μετά το 1860;
8)Ορυχείο Λαυρίου-ποιες άλλες εκμεταλλεύσεις υπήρχαν μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα;
9)sos.Ίδρυση εθνικής τράπεζας(1841) . Ποια ήταν η πορεία της και ποια πλεονεκτήματα είχε;
10)Βιομηχανία. Πότε εμφανίστηκαν οι πρώτες βιομηχανικές μονάδες στην Ελλάδα και ποια ήταν τα χαρακτηριστικά τους;
11)Ποια ήταν τα αίτια της μικρής ανάπτυξης της βιομηχανίας της Ελλάδας από τα τέλη του 19ου αιώνα ως το 1913;
12)Πως και γιατί αναπτύχθηκε το οδικό δίκτυο στα τέλη του 19ου αιώνα –αρχές του 20ου;(ενισχυτικοί και ανασταλτικοί παράγοντες).
13) Ποια άλλα δημόσια έργα έγιναν στην Ελλάδα ως τα τέλη του 19ου αιώνα;
14)Ποιες ήταν οι προθέσεις και ποιες οι αντιξοότητες για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα;
15)Ποια ήταν η κατάσταση του δικτύου ως το 1880;
16)Ποια ήταν η προσφορά του σιδηροδρομικού δικτύου για την Ελλάδα;
17)Γιατί ο δανεισμός ήταν από τα χρόνια της επανάστασης μία σημαντική παράμετρος της λειτουργίας του ελληνικού κράτους;
18)Σε ποιους τομείς χρησιμοποιήθηκαν τα εθνικά δάνεια; Προσοχή πίνακες και πηγές που αναλύσαμε.
19)ΔΟΕ .ΟΡΙΣΜΟΣ. Τι ήταν ο ΔΟΕ και ποια τα αίτια της επιβολής του;
20)Ποιοι ήταν οι στόχοι και τα αποτελέσματα του ΔΟΕ;
21)Ποιες ήταν οι σχέσεις των Ελλήνων του εξωτερικού με το ελληνικό κράτος και για ποιους λόγους δεν επενδύουν σε αυτό έως το 1870;
22)sos.Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά των επενδύσεων του 19ου αιώνα;(Ποιο ήταν το κύριο μέλημα των επενδυτών);
23)sos. Ποιοι ήταν οι λόγοι και τα χαρακτηριστικά των επενδύσεων του 20ου αιώνα; Ο ρόλος του κεφαλαίου των Ελλήνων της διασποράς.
24)Θα πρέπει να ταυτίζουμε το εξωελλαδικό κεφάλαιο (τους Έλληνες του εξωτερικού) μόνο με τους μεγάλους κεφαλαιούχους;
Γ.ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ 20ο ΑΙΩΝΑ.
1)Νομοθετική αντιμετώπιση του ζητήματος της μεγάλης ιδιοκτησίας.(1907-1913).
2)Η αγροτική μεταρρύθμιση 1917-1918.Τα αποτελέσματα και οι συνέπειές της.
3)Ποιοι ήταν οι παράγοντες ανάπτυξης του ελληνικού εργατικού κινήματος ; Πως εκφράστηκε αυτό;
4)Ποια νέα πολιτική αντίληψη εμφανίστηκε στην Ελλάδα την περίοδο 1910-1922;(Βενιζελισμός).
5)Ποιες ήταν οι συνέπειες των Βαλκανικών πολέμων για την Ελλάδα;
6)Η ελληνική οικονομία την περίοδο του μεσοπολέμου(1919-1939).
7)Μεγάλες επενδύσεις.
8)Συνέπειες ίδρυσης της Τράπεζας της Ελλάδος(1927)-(Λειτουργία της 1928).
Η ΔΙΑΜΌΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (1821-1936).
1)Σύνταγμα 1844(τις ερωτήσεις που έχουμε γράψει. Θεμελιώδη δικαιώματα και βασιλικές εξουσίες στο Σύνταγμα του 1844.
2)Παρακμή ξενικών κομμάτων. Κατά κόμμα και συνολικά με βάση τις ερωτήσεις που έχουμε γράψει.
3)Η <<νέα γενιά>>.  Πολύ καλά όλες τις ερωτήσεις.
4)Σύγκριση συνταγμάτων 1844-1864.(όπως τα έδωσα).
5)Πολύ καλά την οργάνωση των κομμάτων κατά το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα με βάση τις ερωτήσεις που έχουμε γράψει.
6)Τα αιτήματα του Στρατιωτικού Συνδέσμου .Ορισμός.
7)Κόμμα φιλελευθέρων πολύ καλά τις ερωτήσεις που έδωσα.
8)Αντιβενιζελικά –αριστερά κόμματα-ΣΕΚΕ.
Προσφυγικό εισαγωγές.
1)Προσφυγικά ρεύματα ανά χώρα προέλευσης π.χ. από  Βουλγαρία , από  Ρωσία κτλ. Πολύ καλά και τις δύο εισαγωγές όπως τις αναλύσαμε.
ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ.
1)Η παλιννόστηση – Η περίθαλψη.
2)Ποιο ήταν το περιεχόμενο της Σύμβασης της Λοζάνης και τι θα ίσχυε για τους ανταλλάξιμους.
3)Πως αποδέχθηκαν οι πρόσφυγες την υπογραφή της Σύμβασης και ποιους εξυπηρετούσε η υπογραφή της.
4)ΕΑΠ. Ορισμός. Πολύ καλά όλες τις ερωτήσεις που γράψαμε.
5)Αγροτική –Αστική αποκατάσταση πολύ καλά.
6)Αποζημίωση και ελληνοτουρκική προσέγγιση πολύ καλά,  Συμφωνίες του 1930-Άγκυρας και τα επιμέρους της ,Σύμφωνο Φιλίας Πρωτόκολλο. Τα αποτελέσματά της οι αντιδράσεις των προσφύγων σε αυτήν. Συνδυασμός με αντιδράσεις προσφύγων στην σύμβαση της Λοζάνης.
7)Πως εκφράστηκαν οι βασικές διαφορές μεταξύ ντόπιων –γηγενών και προσφύγων; (οικονομική, πολιτική, κοινωνική ζωή.)
8)Επιπτώσεις από την άφιξη των προσφύγων στον πληθυσμό-εθνολογική σύσταση-οικονομία-πολιτισμό.
ΚΡΗΤΙΚΟ.
1.)Το έργο της πρώτης Κυβέρνησης της Κρητικής πολιτείας.(8-2-1899)
2)Τα γεγονότα της επανάστασης του Θερίσου.(πολιτική Βενιζέλου –αντίδραση Πρίγκηπα-Στάση Μ.Δυνάμεων.)
3)Το τέλος και τα αποτελέσματα της Επανάστασης του Θερίσου.
4)Αρμοστεία Ζαïμη. (1906-08).
5)Τα γεγονότα των ετών 1909-1913. Πολύ καλά. Η οριστική επίλυση του Κρητικού Ζητήματος . Πολύ καλά όλες τις διπλωματικές πράξεις που μας οδήγησαν στην ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα.
Επίσης να διαβάσετε πολύ καλά όλους τους ορισμούς που έχω δώσει καθώς και τις σημειώσεις με τις σημαντικότερες πηγές.
                            ΠΗΓΕΣ
                ΠΡΟΣΟΧΗ!
Οι  πηγές που αναφέρονται σε μαρτυρίες προσφύγων  είναι πολύ σημαντικές και θα μπορούσαν να χωριστούν σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με το περιεχόμενό τους.
α)Μαρτυρίες προσφύγων για τις δύσκολες  συνθήκες που αντιμετώπισαν --συνάντησαν κατά την άφιξή τους στην Ελλάδα. Τόποι εγκατάστασης(παράμετροι που καθορίζουν αυτούς τους τόπους.)
β)Μαρτυρίες προσφύγων που αναφέρονται στις δυσκολίες που συνάντησαν κατά την αποκατάσταση τους (αγροτική , αστική αποκατάσταση , παράμετροι που την καθορίζουν , φορείς που την ανέλαβαν).
γ)Μαρτυρίες προσφύγων που αναφέρονται στο πως τους αντιμετώπισαν οι ντόπιοι , στις διαφορές (στην οικονομική, πολιτική, κοινωνική ζωή),που είχαν αρχικά και κατά την ενσωμάτωσή τους στην ελληνική κοινωνία.(από το κεφ.Ε  η ένταξη των προσφύγων στην Ελλάδα).
Τέλος σημαντικές πηγές ,που μπορούν να συνδυαστούν με τις παραπάνω πηγές που αναφέρονται στις μαρτυρίες προσφύγων είναι και οι πηγές που αναφέρονται τόσο στην αποζημίωση των ανταλλαξίμων(κεφ. Δ), όσο και στις συνέπειες που είχε για την ελληνική κοινωνία η ενσωμάτωση   των προσφύγων(Κεφ.Ε).
Επίσης πρέπει να προσέξουμε και τις πηγές που αναφέρονται στην αίσθηση προσωρινότητας των προσφύγων στην Ελληνική κοινωνία(σελ 149) και την αντίδρασή των προσφύγων τόσο στην Συνθήκη της Λοζάνης όσο και στην συμφωνία της Άγκυρας (10 Ιουνίου του 1930) καθώς και στο ποιους εξυπηρετούσαν οι δύο αυτές συνθήκες.
 ΠΡΟΣΟΧΗ. Θα πρέπει επίσης να έχουμε υπόψιν μας όλες τις κατηγορίες ερωτήσεων και πηγών που έχουμε πει καθώς και την δομή πηγής που έχουμε αναλύσει. Ακόμη μπορεί να χρησιμοποιήσουμε και τη μέθοδο της ίδιας αρίθμησης από την κάθε πηγή για το ίδιο ερώτημα όπως έχουμε πει.
Δεν ξεχνάμε ότι μία ερώτηση μπορεί να περιλαμβάνει 2,3, ή και 4 πηγές σε συνδυασμό με ένα πίνακα ή και μία εικόνα. Δεν αγχωνόμαστε! Διαβάζουμε καλά τις πηγές, προσέχουμε τα υποερωτήματα, βλέπουμε τι είδους πηγές έχουμε, σε ποιο κομμάτι της ύλης αναφέρονται και απαντάμε προσεχτικά όπως έχουμε μάθει συνδυάζοντας—συνθέτοντας τις πηγές με τις πληροφορίες του σχολικού βιβλίου.

ΚΑΛΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ !   ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!!!  ΚΑΛΗ  ΑΝΆΣΤΑΣΗ!!

Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΣΑΣ 

ΓΙΑΝΝΗΣ  ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ












Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2019

ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019


ΙΟΥΝΙΟΣ    2021


 
   ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ    ΑΞΟΝΕΣ   ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ   ΕΝΟΤΗΤΕΣ
1Ος   Άμεσο  κοινωνικό περιβάλλον (οικογένεια, σχολείο, παρέες-κοινωνικές  ομάδες).
Χαρακτηριστικά της κοινωνίας μας.
Παιδεία – Εκπαίδευση , το  σύγχρονο σχολείο και ο ρόλος του δασκάλου.
Οικογένεια –Νέοι και οικογένεια.
Οι νέοι και τα χαρακτηριστικά τους.
Οι νέοι και τα ιδανικά.
Οι  νέοι –Ανθρώπινες σχέσεις(αγάπη, φιλία, έρωτας).
Πρότυπα-είδωλα.
Αθλητισμός.
Ελεύθερος χρόνος –ψυχαγωγία.
Χάσμα γενεών(και στον 5ο θεματικό άξονα.)
Ενδυμασία –Μόδα.(και στον 2ο και 5ο θεματικό άξονα).
Αμφισβήτηση νέων.
Γλώσσα και διάλογος.
Το γέλιο στη ζωή μας .<<Όσο γελάμε τίποτα δε χάθηκε>>. Ο. Σαίξπηρ.
Το άγχος στη ζωή μας.

2ος Ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον σε τοπικό, περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο(κοινωνικοί θεσμοί, αγορά εργασίας,θεσμοί εξουσίας, αξίες.)
Ανθρώπινα  δικαιώματα-Ανθρωπισμός. (φτώχεια – υποσιτισμός,  ιδιωτικότητα(και στον 4ο θεματικό άξονα), δικαιώματα παιδιού,γυναίκας, ισότητα φύλων ,άτομα με ειδικές ανάγκες, Τρίτη ηλικία(όλα αυτά ανήκουν και στον 5ο θεματικό άξονα).Προστασία περιβάλλοντος(ανήκει και στον 3ο θεματικό άξονα).
Καταναλωτισμός διαφήμιση.
Εργασία-Ανεργία.
Εκλογή επαγγέλματος-  Η χειρωνακτική και η  πνευματική εργασία.
Ρατσισμός-Ξενοφοβία-Προσφυγιά-Μετανάστευση.(ανήκουν και στον 5ο θεματικό άξονα.)  Νέοι και ρατσισμός(Ανήκει και στον 1ο θεματικό άξονα).
Τουρισμός-Ελληνικά τοπία-μνημεία.
Επιστήμη και ευθύνη του επιστήμονα- Τεχνολογία.(Ανήκουν και στον 4ο θεματικό άξονα).
Ελευθερία και Δικαιώματα-Δημοκρατία-Η Ελευθερία του σημερινού ανθρώπου.
Παράδοση –Νέοι και παράδοση(Ανήκει και στον1ο θεματικό άξονα)
Παγκοσμιοποίηση.
Κοινωνικοποίηση-Πρότυπα-Πρόσωπο-Προσωπείο- Αλλοτρίωση-Μαζοποίηση-Μιμητισμός. (Ανήκει και στον 1ο θεματικό άξονα)
Πολιτισμός ποιότητα ζωής.
Ανθρωπιστική κρίση και Εθελοντισμός.
Πνευματικοί άνθρωποι και ο ρόλος τους  στη σημερινή εποχή-Πολιτιστική, ηθική και πνευματική παρακμή.
Βία και εγκληματικότητα.
Πολεμικές εστίες , συγκρούσεις – η επισφαλής ειρήνη στη σημερινή εποχή και η ανάγκη για μία παγκόσμια ειρήνη.
Τέχνη-Κριτική.
Αξιοκρατία- Αναξιοκρατία στη σημερινή εποχή.
Οι νόμοι και η λειτουργία τους(κοινωνικό, σχολικό περιβάλλον και 1Ος θεματικός άξονας)- Η  θανατική  ποινή.
Μεσσιανισμός-Φανατισμός –ΛαΪκισμός.
3ος φυσικό περιβάλλον.
Το περιβάλλον και η  προστασία του ως ανθρώπινο δικαίωμα.
Οικολογία. Περιβαλλοντική εκπαίδευση. Περιβάλλον και τουρισμός.
Περιβάλλον και καταναλωτισμός.

4ος Ψηφιακό περιβάλλον.
Επιστήμη – Τεχνολογία. Νέες εφευρέσεις στην υπηρεσία της ανθρωπότητας.
Βιοτεχνολογία-Κλωνοποίηση
Μέσα μαζικής ενημέρωσης, Ελευθεροτυπία, τύπος, ψηφιακός  ανθρωπισμός, Τηλεόραση, Παραπληροφόρηση, εντυπωσιοθηρία, reality show, προπαγάνδα.
Διαδίκτυο , κινητά τηλέφωνα, οφέλη και κίνδυνοι(και στον 1ο θεματικό άξονα.)
Παιδεία και ηλεκτρονικοί υπολογιστές(και στον 1ο θεματικό άξονα).
5ος Ταυτότητες(κοινωνικές, εθνικές,πολιτισμικές).
Τα χαρακτηριστικά του Νεοέλληνα.
Ξενομανία.
Ρατσισμός .
Μετανάστευση- brain drain.
Δικαιώματα  παιδιού.
Ισότητα των φύλων.
Τρίτη ηλικία
Χάσμα γενεών.
Αναλφαβητισμός.
Άτομα με ειδικές ανάγκες.
Τρίτος Κόσμος.

<<Δώστε τον αγώνα σας με Πίστη ,θάρρος, αισιοδοξία  και αυτοπεποίθηση και διεκδικήστε μία καλύτερη θέση στο συναρπαστικό ταξίδι της ζωής ,που ξεκινά μετά το τέλος του Λυκείου, χωρίς να ξεχνάτε και τα σοφά λόγια του ποιητή:

Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι,
τέτοια στον δρόμο σου ποτέ σου δε θα βρεις,
αν μέν' η σκέψις σου υψηλή αν εκλεκτή
συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας
τον άγριο Ποσειδώνα δεν θα συναντήσεις,
αν δεν τους κουβανείς μες στην ψυχή σου,
αν η ψυχή σου δεν τους στήνει εμπρός σου.>>

Καλά   Χριστούγεννα !!! Ευτυχισμένος και χαρούμενος,  γεμάτος υγεία  και επιτυχίες ο  καινούριος  χρόνος!!!



   Ο   καθηγητής   σας
Γιάννης  Μιχαλόπουλος.

  

ΜΕΛΕΤΗ ΠΗΓΩΝ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019


 Πως  μελετούμε μια ιστορική πηγή.      ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ  2019.
Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα των πανελλαδικών εξετάσεων θα πρέπει να πούμε αν μία πηγή είναι πρωτογενής ή δευτερογενής.
1) Άμεσες/ Πρωτογενείς πηγές ονομάζουμε τις πηγές οι οποίες συνετέθησαν ή δημιουργήθηκαν από πρωταγωνιστές ή αυτόπτες μάρτυρες την ίδια εποχή κατά την οποία λάμβανε χώρα το υπό εξέταση ζήτημα π.χ. πολιτικοί λόγοι , άρθρα συνταγμάτων,διπλωματικά έγγραφα , νόμοι επίσημα στατιστικά στοιχεία κτλ. Δηλαδή οι πρωτογενείς πηγές μας δίνουν απευθείας το υλικό ή το γεγονός και δεν επιδέχονται τη διαμεσολάβηση ή τον κριτικό σχολιασμό κάποιου άλλου.
Έμμεσες/Δευτερογενείς πηγές νοούνται όλες οι αναφορές ( άρθρα, βιβλία, κινηματογραφικές ταινίες κτλ) που αναφέρονται στα υπό μελέτη θέματα και δημιουργήθηκαν σε ύστερο χρόνο κυρίως από ιστορικούς και έχουν δεχτεί κάποιο σχολιασμό ή κριτική.

2)Διαβάζουμε συνολικά την πηγή δύο και τρεις φορές μέχρι να την κατανοήσουμε. Στη συνέχεια διαβάζουμε προσεχτικά τα ερωτήματα που μας θέτουν , γιατί αυτά θα μας κατευθύνουν στην ανάπτυξη και στο σχολιασμό της πηγής .Προσοχή: η ερώτηση της πηγής δίνεται ως εξής: <<Αντλώντας στοιχεία από το παραπάνω κείμενο και αξιοποιώντας τις ιστορικές γνώσεις να αναφέρετε…….>> Αυτό μας οδηγεί στο να χωρίσουμε την απάντηση σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος θα ανακαλέσουμε  στη μνήμη μας τα σημεία του σχολικού βιβλίου ,στα οποία αναφέρεται η πηγή και θα τα παρουσιάσουμε αυτούσια. Στο δεύτερο μέρος σε μία όσο το δυνατό πιο πετυχημένη νοηματική σύνδεση, που στηρίζεται στο βαθμό κατοχής της ελληνικής γλώσσας από τον υποψήφιο,θα προχωρήσουμε στο σχολιασμό της πηγής με σκοπό να βρούμε τα στοιχεία που να επιβεβαιώνουν ,να συμπληρώνουν ,ή και να αντιστρατεύονται τα στοιχεία του σχολικού βιβλίου. Η σύνδεση των ιστορικών γνώσεων και του σχολιασμού παραθέματος μπορεί να γίνει με χρήση συνδετικών διαρθρωτικών φράσεων όπως:   όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνονται από τις πληροφορίες του παραθέματος, σύμφωνα με τις πληροφορίες του παραθέματος, όπως προκύπτει από το παράθεμα,χρησιμοποιούμε το όνομα του συγγραφέα αν υπάρχει, δηλαδή μπορούμε να πούμε σύμφωνα με τις πληροφορίες του παραθέματος ο τάδε υποστηρίζει, η πηγή αναφέρεται κτλ. Κατά την αναφορά μας στις ιστορικές γνώσεις μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και τις παρακάτω φράσεις: κατά την ιστορική αφήγηση, κατά την ιστορική εξέλιξη, κατά την εξέλιξη των γεγονότων κτλ. (όπως έχουμε πει).

3) Ένταξη της πηγής στο ιστορικό της πλαίσιο- συγκεκριμένη χρονολογική τοποθέτησή της. Προσέχουμε και πότε γράφτηκε , από ποιον . Πρέπει τώρα να αναφέρουμε και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκε, τι πληροφορίες μας δίνει για την εποχή που παρουσιάζει.

4)Σχολιασμός πληροφοριών,  γεγονότων,προσώπων,στοιχείων,που  μας δίνει η πηγή  ή ο αφηγητής του κειμένου  όταν πρόκειται για πρόσωπο που είναι σύγχρονο με την εποχή. Πρέπει να εξαντλούμε το περιεχόμενο της πηγής σε σχέση με το ζητούμενο. Η δομή των απαντήσεων να συμφωνεί με τη δομή των ερωτήσεων . Για παράδειγμα αν η ερώτηση είναι διαιρεμένη σε  υποερωτήματα π.χ α) και β) και η απάντησή μας να ακολουθεί την ίδια υποδιαίρεση.

5)Αίτια,συνέπειες  ,αν  υπάρχουν μέσα στο γεγονός, συμπεράσματα, προεκτάσεις των όσων αναφέρονται, σύγκριση με τα προηγούμενα.

6)Αν η πηγή είναι σε καθαρεύουσα πρώτα την εξομαλύνουμε γλωσσικά την κατανοούμε και μετά την σχολιάζουμε.

7)Αντικειμενικότητα της πηγής (ανάλογα από τον ποιον είναι γραμμένη και πότε). Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα θα πρέπει να γράψουμε αν η πηγή είναι αντικειμενική αν παρουσιάζει όλες τις απόψεις της εποχής,όλων των κομμάτων όλων των πολεμικών συνασπισμών, τις απόψεις των νικητών των ηττημένων κτλ.

8)Διαχρονικότητα πηγής : αν αυτά που αναφέρει συνέβησαν και τα επόμενα χρόνια ή στη πιο σύγχρονη εποχή ή και στη σημερινή. Δεν αναφερόμαστε σε αυτό αν δεν είμαστε σίγουροι.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Μετατρέπουμε το περιεχόμενο της πηγής σε δικό μας κείμενο γραμμένο στο γ΄ πρόσωπο .Δεν αντιγράφουμε αυτούσια κομμάτια της πηγής,μόνο αν υπάρχει λόγος το κάνουμε αυτό χρησιμοποιώντας εισαγωγικά. Επίσης εκείνο που έχει μεγάλη σημασία είναι να εντάξουμε την πηγή στο σωστό κεφάλαιο και να χρησιμοποιήσουμε τα όσα ξέρουμε από το εκάστοτε μάθημα. ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΠΗΓΗΣ. Κάνουμε μόνο ιστορικές αξιολογήσεις όχι προσωπικές.Δεν κάνουμε <<λογικά άλματα >> οδηγούμενοι με αυθαίρετο και  ασύνδετο τρόπο στο συμπέρασμα που θέλουμε να καταλήξουμε. Ο συλλογισμός μας για την κατανόηση της πηγής θα είναι ο εξής: ιστορικό πλαίσιο της εποχής, κατανόηση της πηγής, ιστορική αξιολόγηση της πηγής.

Συνοπτικά σύμφωνα με αυτά που αναφέραμε πιο πάνω ,ακολουθείται το εξής σχήμα κατά την ανάλυση μίας πηγής:

1.Εισαγωγή που να κινείται στον άξονα : γεγονότα, πρόσωπα, τόπος χρόνος.

2.Ξεχωριστή παράγραφος με τα στοιχεία του βιβλίου.

3.Σύνδεση ιστορικών γνώσεων και σχολιασμού παραθέματος(βλέπε συνδετικές φράσεις). Πάντα έχοντας υπόψιν μας τα ερωτήματα που μας θέτει η πηγή. Στο σημείο αυτό θα μας βοηθήσει το να κρατάμε κάποιες σημειώσεις από τη πηγή στο πρόχειρο ,είτε να βάζουμε πλαγιότιτλους, είτε να υπογραμμίζουμε τα στοιχεία που αφορούν στην απάντηση.

4. Ανάλυση δεδομένων πηγής.(εμβάθυνση ,αξιολόγηση, και σωστή σύνδεση με το ιστορικό πλαίσιο.

Προσοχή: όσον αφορά την ανάλυση πινάκων ,  σκιτσογραφιών, γελιογραφιών, φωτογραφιών  και εικόνων ξεκινάμε από την ανάλυση των στοιχείων της εικόνας (δεδομένα πηγής) και μετά παραθέτουμε τις ιστορικές μας γνώσεις. Για τους πίνακες ισχύει ότι έχουμε πει.Ομαδοποιούμε τα δεδομένα του πίνακα στηριζόμενοι σε μία τομή. Π.χ. χρονολογία , αριθμητικά δεδομένα, υλικό .κτλ.

Προσοχή: όταν η πηγή δεν προσφέρει νέα στοιχεία σε σχέση με αυτά που υπάρχουν στο βιβλίο ή η διατύπωση είναι παρόμοια με το σχολικό βιβλίο τότε οι πληροφορίες χρησιμοποιούνται για να βεβαιώσουν τις ιστορικές γνώσεις. Δηλαδή ο μαθητής γράφει όλες τις πληροφορίες του σχολικού βιβλίου και σε κατάλληλα σημεία τις ενισχύει και τις ολοκληρώνει με τα στοιχεία της πηγής που τις επιβεβαιώνουν.
Όταν όμως η πηγή προσφέρει νέα στοιχεία  ο μαθητής θα οργανώσει το  κείμενό του βασισμένος στο υλικό και τη δομή της πηγής  και θα προσθέσει στο σημείο ή στα σημεία που ταιριάζουν, τις ιστορικές γνώσεις από το σχολικό βιβλίο.    
Προσοχή!  Στη μελέτη-σχολιασμό της πηγής εφαρμόζουμε και την συνεχόμενη ίδια αρίθμηση όπως είπαμε. Υπογραμμίζουμε με τον ίδιο αριθμό όλες τις πληροφορίες των πηγών που αναφέρονται στο ίδιο ερώτημα και στη συνέχεια συνθέτουμε όπως έχουμε πει.

                                     ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ   ΠΗΓΩΝ.
Είναι πολύ σημαντικό και απαραίτητο να έχουμε πρώτα κατανοήσει την πηγή.
Μετά ακολουθεί η αξιολόγηση της πηγής. 
Κατά την αξιολόγηση της πηγής θα πρέπει να αξιοποιούμε  τις πληροφορίες της  πηγής.
Πρέπει να βλέπουμε στο κάτω μέρος  της πηγής από πού προέρχεται .
Στη  συνέχεια θα την αξιολογήσουμε ως πρωτογενή ή δευτερογενή . Μετά θα αναφερθούμε στον συγγραφέα  θα την τοποθετήσουμε στο ιστορικό της πλαίσιο, θα πούμε αν το πρόσωπο που την έγραψε  ή την εκφώνησε είναι σύγχρονο με τα γεγονότα ή είναι αυτόπτης  μάρτυρας.  Θα αναφερθούμε στις πληροφορίες που δίνει . Αν δίνει μία σαφή –αντικειμενική εικόνα της εποχής . Αν  υπάρχει και η αντίθετη άποψη. Αν  είναι αντικειμενική ή όχι.  Μπορούμε να αναφερθούμε και στη διακειμενικότητά της αν αναφέρεται  το θέμα και  σε κάποιο άλλο παράθεμα. Στη  διαχρονικότητα ενός γεγονότος. 
Παραδείγματα.
Βλέπε σελίδα 9. Φωτοτυπιών.
Οι πηγές 20 και 21 είναι πρωτογενείς μολονότι προέρχονται από το ιστορικό έργο του Γ. Κορδάτου , Ιστορία της νεώτερης Ελλάδας Ε΄. Μας δίνουν άμεσες και αντικειμενικές πληροφορίες  που αναφέρονται στις διεκδικήσεις  και στα αιτήματα του στρατιωτικού συνδέσμου και στις διεκδικήσεις των επαγγελματικών σωματείων. Ταυτόχρονα μας δίνεται η δυνατότητα να δούμε μία σαφή εικόνα της εποχής του 1909. Να  ερευνήσουμε τα αίτια του κοινωνικού αναβρασμού της εποχής τα αιτήματα του λαού  και των διάφορων κοινωνικών ομάδων που οδήγησαν στην πολιτική αλλαγή  και μάλιστα  χωρίς την επιβολή δικτατορίας. Βέβαια δεν έχουμε κάποια πληροφορία για τα αιτήματα των κομμάτων που υποστηρίζουν τη βασιλεία..

Πρωτογενείς πηγές.  Αν  πρόκειται για άρθρο, για διάταγμα ,για σύνταγμα.
Γράφουμε το είδος αναφερόμαστε στον συντάκτη , μιλάμε για την αντικειμενικότητά το  περιεχόμενό του. Αν είναι άρθρο εφημερίδας δεν είναι αντικειμενικό. Δε ξεχνάμε το ιστορικό πλαίσιο.
Μαρτυρίες. Πολύ σημαντικές . Αυτόπτης μάρτυρας  . Μαθαίνουμε άμεσα πληροφορίες για ένα γεγονός. Π.χ. Μικρασιατική καταστροφή . Τις Κινήσεις τις δυσκολίες των προσφύγων .
(θα επανέρθουμε σε αυτές τις πηγές).
Απομνημονεύματα. Βλέπουμε πότε και από ποιον είναι γραμμένα.    Μολονότι έχουμε άμεσες πληροφορίες η πηγή κρύβει  υποκειμενικότητα.
Χάρτες. Πότε έχουν γίνει, από ποιους,  τι παρουσιάζουν για την εποχή.  Το ίδιο θα πρέπει να προσέξουμε και για τους στατιστικούς πίνακες. Αν  έχουν αριθμητικά στοιχεία τι ποσοστό καλύπτουν, σε ποιο οικονομικό ή  κοινωνικό γεγονός αναφέρονται. Τι πληροφορίες μας δίνουν , από πού προέρχονται;  Είναι δημόσιος, κρατικός   ή ιδιωτικός ο φορέας;. Είναι κάποιος ιστορικός ή δημοσιογράφος  ή  προέρχονται τα στοιχεία από ένα ιστορικό έργο.
Φωτογραφίες. Ανάλογα σε ποιο έργο βρίσκονται. Πότε δημιουργήθηκαν σε ποια εποχή; Ποιος είναι ο δημιουργός; Βρίσκονται σε κάποια εφημερίδα; Τότε δεν είναι αντικειμενικές , όπως και οι γελοιογραφίες.
Λόγοι πολιτικών- πολιτικά προγράμματα, προγραμματικές πολιτικές δηλώσεις , βασιλικές διακηρύξεις ,βασιλικός λόγος. Πηγές άμεσες πρωτογενείς μας δίνουν πληροφορίες για την εικόνα της εποχής και τους πρωταγωνιστές της. Ωστόσο όμως θα πρέπει να διερευνούμε την αντικειμενικότητά τους.
Δευτερογενείς πηγές.
Ένα ιστορικό έργο η πολλούς τόμους ή με έναν βιβλίο ή αν πρόκειται για μία μελέτη ενός φαινομένου π.χ. του 19ου αιώνα, ή ένα έργο από την πολιτική , οικονομική κοινωνική ιστορία. Βλέπουμε πάλι το συγγραφέα , το ιστορικό το κοινωνικό πλαίσιο. Λέμε ότι έχουμε να κάνουμε με μία δευτερογενή πηγή με αντικειμενικά στοιχεία. Αναφερόμαστε φυσικά στο χρονικό πλαίσιο. Στην εικόνα της εποχής που μας δίνει και αν μπορούμε κάνουμε και μία αξιολόγηση της διακειμενικότητας  και της διαχρονικότητας του φαινομένου που μας παρουσιάζει.

ΚΑΛΑ  ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ !!!   ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΣ  ΚΑΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟΣ Ο  ΚΑΙΝΟΥΡΙΟΣ  ΧΡΟΝΟΣ!!!  ΔΕ  ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΆΓΧΟΣ Η  ΖΩΗ ΜΑΣ ΔΙΝΕΙ ΠΑΝΤΑ ΠΟΛΛΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ!!