Δευτέρα 14 Ιουνίου 2021

 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ  2019



 
   ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ    ΑΞΟΝΕΣ   ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ   ΕΝΟΤΗΤΕΣ
1Ος   Άμεσο  κοινωνικό περιβάλλον (οικογένεια, σχολείο, παρέες-κοινωνικές  ομάδες).
Χαρακτηριστικά της κοινωνίας μας.
Παιδεία – Εκπαίδευση , το  σύγχρονο σχολείο και ο ρόλος του δασκάλου.
Οικογένεια –Νέοι και οικογένεια.
Οι νέοι και τα χαρακτηριστικά τους.
Οι νέοι και τα ιδανικά.
Οι  νέοι –Ανθρώπινες σχέσεις(αγάπη, φιλία, έρωτας).
Πρότυπα-είδωλα.
Αθλητισμός.
Ελεύθερος χρόνος –ψυχαγωγία.
Χάσμα γενεών(και στον 5ο θεματικό άξονα.)
Ενδυμασία –Μόδα.(και στον 2ο και 5ο θεματικό άξονα).
Αμφισβήτηση νέων.
Γλώσσα και διάλογος.
Το γέλιο στη ζωή μας .<<Όσο γελάμε τίποτα δε χάθηκε>>. Ο. Σαίξπηρ.
Το άγχος στη ζωή μας.

2ος Ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον σε τοπικό, περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο(κοινωνικοί θεσμοί, αγορά εργασίας,θεσμοί εξουσίας, αξίες.)
Ανθρώπινα  δικαιώματα-Ανθρωπισμός. (φτώχεια – υποσιτισμός,  ιδιωτικότητα(και στον 4ο θεματικό άξονα), δικαιώματα παιδιού,γυναίκας, ισότητα φύλων ,άτομα με ειδικές ανάγκες, Τρίτη ηλικία(όλα αυτά ανήκουν και στον 5ο θεματικό άξονα).Προστασία περιβάλλοντος(ανήκει και στον 3ο θεματικό άξονα).
Καταναλωτισμός διαφήμιση.
Εργασία-Ανεργία.
Εκλογή επαγγέλματος-  Η χειρωνακτική και η  πνευματική εργασία.
Ρατσισμός-Ξενοφοβία-Προσφυγιά-Μετανάστευση.(ανήκουν και στον 5ο θεματικό άξονα.)  Νέοι και ρατσισμός(Ανήκει και στον 1ο θεματικό άξονα).
Τουρισμός-Ελληνικά τοπία-μνημεία.
Επιστήμη και ευθύνη του επιστήμονα- Τεχνολογία.(Ανήκουν και στον 4ο θεματικό άξονα).
Ελευθερία και Δικαιώματα-Δημοκρατία-Η Ελευθερία του σημερινού ανθρώπου.
Παράδοση –Νέοι και παράδοση(Ανήκει και στον1ο θεματικό άξονα)
Παγκοσμιοποίηση.
Κοινωνικοποίηση-Πρότυπα-Πρόσωπο-Προσωπείο- Αλλοτρίωση-Μαζοποίηση-Μιμητισμός. (Ανήκει και στον 1ο θεματικό άξονα)
Πολιτισμός ποιότητα ζωής.
Ανθρωπιστική κρίση και Εθελοντισμός.
Πνευματικοί άνθρωποι και ο ρόλος τους  στη σημερινή εποχή-Πολιτιστική, ηθική και πνευματική παρακμή.
Βία και εγκληματικότητα.
Πολεμικές εστίες , συγκρούσεις – η επισφαλής ειρήνη στη σημερινή εποχή και η ανάγκη για μία παγκόσμια ειρήνη.
Τέχνη-Κριτική.
Αξιοκρατία- Αναξιοκρατία στη σημερινή εποχή.
Οι νόμοι και η λειτουργία τους(κοινωνικό, σχολικό περιβάλλον και 1Ος θεματικός άξονας)- Η  θανατική  ποινή.
Μεσσιανισμός-Φανατισμός –ΛαΪκισμός.
3ος φυσικό περιβάλλον.
Το περιβάλλον και η  προστασία του ως ανθρώπινο δικαίωμα.
Οικολογία. Περιβαλλοντική εκπαίδευση. Περιβάλλον και τουρισμός.
Περιβάλλον και καταναλωτισμός.

4ος Ψηφιακό περιβάλλον.
Επιστήμη – Τεχνολογία. Νέες εφευρέσεις στην υπηρεσία της ανθρωπότητας.
Βιοτεχνολογία-Κλωνοποίηση
Μέσα μαζικής ενημέρωσης, Ελευθεροτυπία, τύπος, ψηφιακός  ανθρωπισμός, Τηλεόραση, Παραπληροφόρηση, εντυπωσιοθηρία, reality show, προπαγάνδα.
Διαδίκτυο , κινητά τηλέφωνα, οφέλη και κίνδυνοι(και στον 1ο θεματικό άξονα.)
Παιδεία και ηλεκτρονικοί υπολογιστές(και στον 1ο θεματικό άξονα).
5ος Ταυτότητες(κοινωνικές, εθνικές,πολιτισμικές).
Τα χαρακτηριστικά του Νεοέλληνα.
Ξενομανία.
Ρατσισμός .
Μετανάστευση- brain drain.
Δικαιώματα  παιδιού.
Ισότητα των φύλων.
Τρίτη ηλικία
Χάσμα γενεών.
Αναλφαβητισμός.
Άτομα με ειδικές ανάγκες.
Τρίτος Κόσμος.

<<Δώστε τον αγώνα σας με Πίστη ,θάρρος, αισιοδοξία  και αυτοπεποίθηση και διεκδικήστε μία καλύτερη θέση στο συναρπαστικό ταξίδι της ζωής ,που ξεκινά μετά το τέλος του Λυκείου, χωρίς να ξεχνάτε και τα σοφά λόγια του ποιητή:

Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι,
τέτοια στον δρόμο σου ποτέ σου δε θα βρεις,
αν μέν' η σκέψις σου υψηλή αν εκλεκτή
συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας
τον άγριο Ποσειδώνα δεν θα συναντήσεις,
αν δεν τους κουβανείς μες στην ψυχή σου,
αν η ψυχή σου δεν τους στήνει εμπρός σου.>>

Καλά   Χριστούγεννα !!! Ευτυχισμένος και χαρούμενος,  γεμάτος υγεία  και επιτυχίες ο  καινούριος  χρόνος!!!



   Ο   καθηγητής   σας
Γιάννης  Μιχαλόπουλος.

  

Σάββατο 17 Απριλίου 2021

 

 

ΤΟ   ΙΣΤΟΡΙΚΟ  ΚΑΙ  ΠΟΛΙΤΙΚΟ  ΠΛΑΙΣΙΟ  ΤΗΣ  ΕΠΟΧΗΣ ΑΠΟ ΤΟ   1915-1920.

 

ΕΩΣ  ΤΟ  1913 Βασιλιάς των Ελλήνων είναι ο Γεώργιος Α΄ Γλύξμπουργκ. Δολοφονία του τον Μάρτιο του 1913, στη Θεσσαλονίκη.

Αναλαμβάνει Βασιλιάς των Ελλήνων ο  γιος του Κωνσταντίνος Α΄.

1915-1920. Αρχίζει ο εθνικός διχασμός με αφορμή τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο(1914-18)  και αιτία το αν θα μπει η Ελλάδα στον πόλεμο στο  πλευρό της Αντάντ (Βενιζελικοί) ή θα μείνει ουδέτερη (Αντιβενιζελικοί)..

Αρχίζει ο διπολισμός μεταξύ των δύο πλευρών και οδηγούμαστε σε εμφύλιο πόλεμο. Έχουμε δύο κυβερνήσεις μία στην Αθήνα με τους αντιβενιζελικούς και μία στην Θεσσαλονίκη (κυβέρνηση Εθνικής άμυνας .Επαναστατική τριανδρία Βενιζέλου-στρατηγού Δαγκλή και ναυάρχου Κουντουριώτη.). Έχουμε έντονη συμμετοχή στρατιωτικών στην πολιτική ζωή της χώρας, γεγονός που θα γίνει ακόμη πιο έντονο στη συνέχεια. Αυτό το μοντέλο επανάστασης με επαναστατική τριανδρία και δύο κυβερνήσεις το είχε χρησιμοποιήσει ο Βενιζέλος στο Κρητικό ζήτημα, όπως θα δούμε.(1901-1905). Στη συγκεκριμένη περίπτωση δημιούργησε την Εθνική Άμυνα στη Θεσσαλονίκη λόγω της όξυνσης του Μακεδονικού ζητήματος καθώς οι Βούλγαροι σύμμαχοι των Γερμανών κατά τη διάρκεια του Α΄ παγκοσμίου πολέμου εισβάλλουν στη Μακεδονία. Κατά το 1915 δημιουργείται από τον

Δημήτριο Γούναρη το κόμμα των εθνικοφρόνων, κυριαρχεί στην πολιτική σκηνή από την πλευρά των Αντιβενιζελικών ως το 1917,αλλά μετά την επικράτηση Βενιζέλου ο Γούναρης εξορίζεται στην Κορσική.

Κάτω από την πίεση των γεγονότων και των συμμάχων κυρίως των Γάλλων(είχαν προηγηθεί τα <<Νοεμβριανά>>, το 1916),  ο Βασιλιάς Κων/νος αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη χώρα στις 29 Μαΐου/11 Ιουνίου του 1917(Ελβετία). Έτσι στις 30 Μαΐου/12 Ιουνίου γίνεται Βασιλιάς ο δευτερότοκος γιός του Κων/νου , ο Αλέξανδρος τον οποίο τον ήθελαν οι σύμμαχοι. Ο πρωτότοκος Γεώργιος ακολούθησε τον πατέρα του στην εξορία(θα τον δούμε αργότερα ως Γεώργιο Β΄ βασιλιά των Ελλήνων.)

Στη συνέχεια ο Βενιζέλος επαναφέρει τη Βουλή του 1915(την ανασταίνει για αυτό και λέγεται Βουλή των Λαζάρων) και η Ελλάδα το 1917 μπαίνει στον πόλεμο στο πλευρό της Αντάντ. Γίνεται ο θεωρητικός δανεισμός από τους συμμάχους για να αντιμετωπιστούν τα έξοδα των εκστρατειών στην Ουκρανία, στο μακεδονικό μέτωπο όπου έδρασε ο Ελληνικός στρατός κατά τη διάρκεια του Α΄ παγκοσμίου πολέμου και της  αποστολής του στρατού στην Μικρά Ασία.

Η ελληνική κυβέρνηση στέλνει στρατό στην ουκρανική εκστρατεία στις αρχές του 1919 κατά των μπολσεβίκων , κάτι που θα της στοιχίσει αργότερα στη μικρασιατική εκστρατεία και παίρνει την εντολή να στείλει στρατό στη Μ. Ασία για τη φύλαξη της περιοχής. Ο ελληνικός στρατός αποβιβάζεται στη Σμύρνη στις 2/15 Μαΐου 1919.

Μετά το τέλος του Α΄ παγκοσμίου πολέμου η Ελλάδα κάθεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων στο συνέδριο που γίνεται στο Παρίσι (συνέδριο Ειρήνης)1919, από την πλευρά των νικητών. Ακολουθεί η Συνθήκη των Σεβρών 28 Ιουλίου/10 Αυγούστου 1920.

Παραχωρήθηκε στην Ελλάδα η Θράκη, η Δυτική και η Ανατολική, και αναγνωρίστηκε και η ελληνική κυριαρχία στα νησιά του Αιγαίου εκτός από τα Δωδεκάνησα ,  ενώ η τύχη της περιοχής της Σμύρνης που θα ήταν υπό ελληνική κατοχή και διοίκηση θα κρινόταν με δημοψήφισμα μετά από πέντε χρόνια. Η Ελλάδα έγινε η χώρα των δύο ηπείρων(Ευρώπη- Ασία) και των πέντε θαλασσών{Αιγαίο-Ιόνιο-Μεσόγειος-Εύξεινος πόντος(Μαύρη θάλασσα), Προποντίδα.}.

Η πολιτική του Βενιζέλου είχε θριαμβεύσει, ωστόσο δύο μέρες μετά την υπογραφή της συνθήκης των Σεβρών έγινε στο σιδηροδρομικό σταθμό της Λυών η απόπειρα δολοφονίας του Βενιζέλου από δύο απότακτους αξιωματικούς τον υποπλοίαρχο Απόστολο Τσερέπη και τον υπολοχαγό του μηχανικού Γεώργιου Κυριάκη.(ισχύουν και τα υπόλοιπα που είπαμε για αυτή την απόπειρα).Από την άλλη πλευρά το απόγευμα της ίδιας μέρας καθώς τα νέα διαδόθηκαν δολοφονείται από τους Βενιζελικούς ο Ίων Δραγούμης.

Αποκορύφωμα του Διχασμού.

Ο Βενιζέλος επιστρέφει στις 17/30 Αυγούστου με το θωρηκτό Αβέρωφ στον Πειραιά και στις 25/8 Σεπτεμβρίου 1920 ανακηρύχθηκε από την Βουλή ευεργέτης και σωτήρας της πατρίδας.

Στη συνέχεια  προχώρησε στη διάλυση της Βουλής και στην προκήρυξη εκλογών για τις 12/25  Οκτωβρίου 1920.

Ένα τυχαίο;;;;;; όμως γεγονός ο θάνατος του βασιλιά Αλέξανδρου από δάγκωμα μαϊμούς είχε ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει βασιλιάς και οι εκλογές να διεξαχθούν στις 1/14 Νοεμβρίου του 1920. (ιστορικό ερώτημα τι θα γινόταν αν δεν είχε πεθάνει, για μία ακόμα φορά ένα δάγκωμα μαϊμούς άλλαξε τα ιστορικά δεδομένα αν θεωρήσουμε ότι και ένας άλλος Αλέξανδρος ο Μέγας πέθανε με ανάλογο τρόπο.).

Ο Βενιζέλος για να λυθεί το δυναστικό πρόβλημα πρότεινε στην αντιπολίτευση να επιστρέψει είτε ο εξόριστος Γεώργιος είτε ο Παύλος τα παιδιά του Κωνσταντίνου για να αναλάβουν την βασιλεία, όμως τα κόμματα της Αντιπολίτευσης με αρχηγό τον Δημήτριο Γούναρη που είχε έρθει τον Οκτώβριο από την Κορσική, όπου ήταν εξόριστος, δεν αποδέχτηκαν .Αντίθετα έκαναν βασικό σύνθημα της προεκλογικής τους εκστρατείας την επιστροφή του βασιλιά Κωνσταντίνου , που ήταν δημοφιλής και το τέλος του μικρασιατικού πολέμου, έχοντας ως σήμα τους την ελιά.

Τον Οκτώβριο του 1920 το κόμμα των εθνικοφρόνων μετά την επιστροφή του Δημ.Γούναρη μετονομάστηκε σε Λαϊκό και αποτέλεσε τη βάση  της Ηνωμένης Αντιπολίτευσης των αντιβενιζελικών κομμάτων (μεταρρυθμιστικόν κόμμα, συντηρητικόν κόμμα κ.α.) που νίκησαν απροσδόκητα στις εκλογές του Νοεμβρίου του 1920.

Από τις 369 έδρες οι Αντιβενιζελικοί πήραν τις 251, ενώ οι Βενιζελικοί τις 118. Οι φιλελεύθεροι πήραν περισσότερες ψήφους 50,31% , έναντι 49,36% των αντιβενιζελικών ωστόσο το πλειοψηφικό σύστημα των εκλογών έδωσε περισσότερες έδρες στους αντιβενιζελικούς . Ο  Βενιζέλος που είχε ανακηρυχθεί σωτήρας της Ελλάδας λίγους μήνες πριν δεν βγήκε ούτε βουλευτής(περίπτωση Τρικούπη), δεν είχε διασπάσει τη μεγάλη περιφέρεια Αθηνών-Πειραιώς.

Ακολουθεί το δημοψήφισμα στις 22 Νοεμβρίου/5 Δεκεμβρίου 1920 με το οποίο επιστρέφει ο βασιλιάς Κων/νος. Χαρακτηριστικά είναι τα αποτελέσματα του δημοψηφίσματος. Υπέρ της επανόδου 99% και κατά 1%. Αυτό σήμαινε ότι μέσα σε τρεις εβδομάδες είτε όλοι οι φιλελεύθεροι ψήφισαν υπέρ του Κων/νου, είτε ότι η δύναμη των φιλελευθέρων είχε περιοριστεί από το 50% σε 1%!

Έτσι επέστρεψε ο Κων/νος    στην Ελλάδα στις 6/19 Δεκεμβρίου  1920 μέσα σε κλίμα λαϊκού ενθουσιασμού.

Συνέπειες των εκλογών του Νοεμβρίου 1920(ζητήθηκε στις πανελλαδικές)

Πολιτικές: Ο Βενιζέλος έφυγε στο εξωτερικό. Επέστρεψε ο βασιλιάς Κων/νος μετά από δημοψήφισμα.

Δεν άλλαξε την εξωτερική πολιτική. Δεν επιδίωξε ειρηνική λύση στο μικρασιατικό μέτωπο.

Στις 25 Ιανουαρίου 1921 η Αναθεωρητική Εθνοσυνέλευση που προέκυψε από τις εκλογές Νοεμβρίου ανακηρύχθηκε Συντακτική καθώς θεωρήθηκε αναγκαίο να αλλάξει εξ ολοκλήρου το σύνταγμα.(δεν πρόλαβε να λειτουργήσει , διαλύθηκε τον Σεπτέμβριο του 1922 κάτω από την πίεση των πολιτικών αναταράξεων λόγω της Μικρασιατικής καταστροφής).

Οικονομικές :Οι σύμμαχοι εξαιτίας της επιστροφής του ανεπιθύμητου Κων/νου απέσυραν τη κάλυψη του χαρτονομίσματος και έτσι, ένα σημαντικό τμήμα της νομισματικής κυκλοφορίας έμεινε χωρίς αντίκρυσμα.

Μετά το 1918 ο κρατικός ισολογισμός έκλεινε με παθητικό , ενώ ταυτόχρονα η παρουσία στη Μικρά Ασία εξελίχθηκε σε σκληρό και δαπανηρό πόλεμο. Διχοτόμηση δραχμής 1922.

Στρατιωτικές: Κατέρρευσε το μέτωπο στη Μικρά Ασία.

ΚΑΛΟ   ΔΙΑΒΑΣΜΑ!!!!!     ΚΑΛΗ   ΕΠΙΤΥΧΙΑ!!!!!

ΚΑΙ ΚΑΛΗ  ΑΝΑΣΤΑΣΗ!!!!

 

 

 

Δευτέρα 8 Μαρτίου 2021

 

 

                                                           ΟΡΙΣΜΟΙ

1)Μικτή  Επιτροπή(1914):  Κατά τους πρώτους μήνες του 1914 όταν ξεκίνησε ο πρώτος διωγμός σε βάρος των Ελληνικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (Ανατολική Θράκη, Δ. Μικρά Ασία), το Οικουμενικό Πατριαρχείο κήρυξε την Ορθόδοξη Εκκλησία σε διωγμό και ανέστειλε τη λειτουργία των εκκλησιών και των σχολείων. Η Ελλάδα αντέδρασε και ανέλαβε διπλωματικές ενέργειες ,προκειμένου να αρχίσουν διαπραγματεύσεις για εθελούσια ανταλλαγή Ελλήνων ορθοδόξων της Τουρκίας και Μουσουλμάνων  της Ελλάδας. Στα πλαίσια αυτά ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 1914 μία Μικτή Επιτροπή (με εκπροσώπους τόσο της Ελλάδας όσο και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας) που θα ρύθμιζε τα σχετικά με την ανταλλαγή, όμως αυτή δε λειτούργησε , λόγω της εισόδου της Τουρκίας στον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο, τον Οκτώβριο του 1914.

ΠΡΟΣΟΧΗ !Αυτή η<< Μικτή Επιτροπή>> διαφέρει από τη <<Μικτή Επιτροπή Ανταλλαγής Πληθυσμών>> που συστάθηκε το 1923 στο πλαίσιο της Σύμβασης της Λοζάνης.

2)Μικτή Επιτροπή Ανταλλαγής: Υπηρεσία που ιδρύθηκε το 1923 με βάση το άρθρο 11 της Σύμβασης της Λοζάνης και είχε έδρα την Κωνσταντινούπολη. Αποτελούνταν από έντεκα μέλη(τέσσερις Έλληνες, τέσσερις Τούρκους και τρία μέλη-πολίτες ουδέτερων κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο κρατών) και αρμοδιότητά της ήταν ο καθορισμός του τρόπου μετανάστευσης των  πληθυσμών και η εκτίμηση της ακίνητης περιουσίας των ανταλλαξίμων. Επιπλέον , στη Σύμβαση της Λοζάνης προβλεπόταν ότι η Μικτή Επιτροπή Ανταλλαγής θα διευκόλυνε τους ανταλλαξίμους στη μετακίνησή τους.

Βάσει , λοιπόν των αρμοδιοτήτων της, η επιτροπή  αυτή φρόντισε το 1924 και το 1925 για τη μεταφορά στην Ελλάδα 200.000 Ελλήνων που είχαν παραμείνει στην Καππαδοκία και γενικότερα στην Κεντρική και Νότια Μικρά Ασία και ανέλαβε το έργο εκτίμησης των εκατέρωθεν περιουσιών που εγκαταλείφθηκαν. Για τη διευκόλυνση του έργου της ελληνικής αντιπροσωπείας στη Μικτή Επιτροπή συστάθηκε το 1924 η Γενική Διεύθυνση Ανταλλαγής Πληθυσμών που υπαγόταν στο Υπουργείο Γεωργίας , ενώ για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της ιδρύθηκαν κατά τόπους Γραφεία Ανταλλαγής Πληθυσμών.

3)Γενική Διεύθυνση Ανταλλαγής Πληθυσμών: Υπηρεσία που συστάθηκε το 1924 για να βοηθήσει το έργο της  ελληνικής αντιπροσωπείας στη Μικτή Επιτροπή Ανταλλαγής σχετικά με την εκτίμηση της αξίας των περιουσιών των ανταλλαξίμων που εγκαταλείφθηκαν στις πατρίδες τους. Η Γενική Διεύθυνση Ανταλλαγής Πληθυσμών υπαγόταν στο Υπουργείο Γεωργίας , ενώ για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της ιδρύθηκαν κατά τόπους Γραφεία Ανταλλαγής Πληθυσμών.

4)Γραφεία Ανταλλαγής Πληθυσμών: Ειδικές υπηρεσίες που ιδρύθηκαν κατά τόπους στην ελληνική επικράτεια για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Γενικής Διεύθυνσης Ανταλλαγής Πληθυσμών (η οποία είχε  συσταθεί το 1924 για την υποστήριξη του έργου της ελληνικής αντιπροσωπείας στη Μικτή Επιτροπή Ανταλλαγής σχετικά με την εκτίμηση της αξίας των εκατέρωθεν περιουσιών των ανταλλαξίμων). Στα γραφεία Ανταλλαγής Πληθυσμών υποβάλλονταν από τους πρόσφυγες οι δηλώσεις για την προσωρινή εκτίμηση των περιουσιών τους, προκειμένου να τους δοθεί κάποια προκαταβολή γι΄ αυτές έπειτα από το σχετικό έλεγχο των αιτήσεών τους από ειδικές επιτροπές προσφύγων , συμπατριωτών των ενδιαφερομένων.Εάν θεωρούνταν ανακριβείς, προβλεπόταν αναθεώρησή τους από ένα Ανώτατο Συμβούλιο. Καθορίστηκαν επίσης τα περιουσιακά στοιχεία για τα οποία καταβαλλόταν αποζημίωση. Η προκαταβολή θα δινόταν σε εκείνους που δεν είχαν μέχρι τότε αποκατασταθεί.

5)Ανώτατο Συμβούλιο: Υπηρεσία που έργο της ήταν η αναθεώρηση των ανακριβών αιτήσεων των προσφύγων οι οποίοι δικαιούνταν αποζημίωση για τις εγκαταλειφθείσες στις πατρίδες τους περιουσίες βάσει της Ελληνοτουρκικής Σύμβασης ανταλλαγής των πληθυσμών. Η αναθεώρηση αυτή γινόταν ύστερα από σχετική γνωμάτευση των ειδικών για τον έλεγχο των αιτήσεων προσφυγικών επιτροπών , από συμπατριώτες των ενδιαφερομένων, που λειτουργούσαν στα κατά τόπους Γραφεία Ανταλλαγής.

Καθορίστηκαν επίσης τα περιουσιακά στοιχεία για τα οποία καταβαλλόταν αποζημίωση. Η προκαταβολή θα δινόταν σε εκείνους που δεν είχαν μέχρι τότε αποκατασταθεί.

6) Πρωτοβάθμιες και Δευτεροβάθμιες Επιτροπές Εκτίμησης: Ειδικές επιτροπές που συστάθηκαν για την οριστική εκτίμηση των προσφυγικών περιουσιών που εγκαταλείφθηκαν στην Τουρκία. Οι πρωτοβάθμιες αποτιμούσαν σε πρώτο βαθμό, τις περιουσίες που είχαν δηλωθεί από τους πρόσφυγες και οι δευτεροβάθμιες θα  εξέταζαν , σε δεύτερο βαθμό, και θα αντιμετώπιζαν τα προβλήματα που ενδεχομένως θα ανέκυπταν. Με την πάροδο του χρόνου η ολοκλήρωση του έργου της εκτίμησης των περιουσιών φαινόταν όλο και πιο μακρινή. Το έργο ήταν τεράστιο και επιπλέον η όλη διαδικασία υπονομευόταν από την τουρκική πλευρά.

 

 

 

Πρόσφυγες  στην Ελλάδα  κατά τον 20ο αιώνα .(Ορισμοί).

1)    Μικτή Επιτροπή 1914.σελ,139.

2)    Τάγματα εργασίας (αμελέ ταμπουρού):  Μέτρο εξόντωσης-καταπίεσης των μειονοτήτων που εφάρμοσαν οι Τούρκοι στη Μ. Ασία κατά τα τελευταία χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ιδιαίτερα κατά τον διωγμό των Ελλήνων και άλλων μειονοτήτων της περιόδου 1914-1918. Σύμφωνα με το μέτρο αυτό , όλοι οι άνδρες άνω των 45 ετών ,που δε στρατεύονταν, υποχρεώνονταν να υπηρετήσουν στα τάγματα εργασίας, δουλεύοντας σε λατομεία, ορυχεία, διανοίξεις δρόμων , αγρούς κ.α. υπό εξοντωτικές συνθήκες. Έτσι οι περισσότεροι πέθαιναν από τις κακουχίες, την πείνα , τις αρρώστιες.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Ως μέτρο ουσιαστικά εθνοκάθαρσης , τα τάγματα εργασίας εφαρμόστηκαν σε δύο περιόδους: αρχικά στο Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο , οπότε λειτούργησαν ως βοηθητικά σώματα διεκπεραίωσης εργασιών, και στη συνέχεια μετά την Μικρασιατική Καταστροφή για την αποκατάσταση των ζημιών της μικρασιατικής εκστρατείας.(βλέπε σχολικό βιβλίο , σελ.144-146 Αιχμάλωτοι στρατιώτες…..ασιτία).

3)    << Υπηρεσία Ανοικοδομήσεως Ανατολικής Μακεδονίας>>:Ελληνική κρατική υπηρεσία που συστάθηκε το 1918,μετά τη λήξη των εχθροπραξιών του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου.  Μερίμνησε για την επανεγκατάσταση στις εστίες τους των Ελλήνων προσφύγων που είχαν φύγει το 1916 από την Ανατολική Μακεδονία λόγω της κατάληψης της περιοχής από τους Βουλγάρους , συμμάχους τότε των Γερμανών.

4)    Συνθήκη του Νεϊγύ.(πόλη της Γαλλίας), σελ.140.

5)    << Σύμφωνο περί αμοιβαίας μεταναστεύσεως μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας >>: Ιδιαίτερη συμφωνία που υπογράφηκε ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία τον Νοέμβριο του 1919 στο πλαίσιο της συνθήκης του Νεϊγύ, με την οποία προβλεπόταν η παραχώρηση της Δυτικής Θράκης από τη Βουλγαρία στην Ελλάδα. Με βάση το σύμφωνο αυτό αναχώρησαν από την Ελλάδα περίπου 50.000 χιλιάδες Βούλγαροι και από τη Βουλγαρία περίπου 30.000 Έλληνες(περίπου 20.000 ακόμη Έλληνες είχαν μεταναστεύσει πριν από την υπογραφή της συνθήκης).

6)     Οργανισμός(Θεσσαλονίκη 1914). Βλ. σχολ. βιβλ, σελ.140-141.(Τον Ιούλιο…κλήρο)

7)    <<Ανώτατη Διεύθυνσις Περιθάλψεως>>: Κρατική υπηρεσία που ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη κατά το 1916-17(περίοδο του εθνικού διχασμού) από την κυβέρνηση Βενιζέλου. Έργο της ήταν η περίθαλψη των προσφύγων.(του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.).

8)    Υπουργείο Περιθάλψεως:  Ειδικό υπουργείο για την περίθαλψη των προσφύγων,το οποίο ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 1917,όταν στην Ελλάδα  είχε επικρατήσει ο Βενιζέλος και ο βασιλιάς Κωνσταντίνος είχε εγκαταλείψει τη χώρα.Εκτός από την περίθαλψη των προσφύγων,το υπουργείο αυτό παρείχε τότε για πρώτη φορά περίθαλψη και για τις οικογένειες των εφέδρων που βρίσκονταν στο μέτωπο και για τις οικογένειες των θυμάτων πολέμου. Επιπλέον μερίμνησε για την τμηματική παλιννόστηση των προσφύγων του πρώτου διωγμού, του 1914-1918(βλ.σχολ.βιβλίο , σελ.143), ενώ με την άφιξη των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής(1922) ανέλαβε το έργο της προσωρινής στέγασής τους , οπότε και ενισχύθηκε με έκτακτο προσωπικό.(βλ. σχ.βιβλ, σελ.148.).

9)    Πατριωτικό ίδρυμα: Κοινωφελής οργανισμός ,ιδρύθηκε  το  1917, στο πλαίσιο της περίθαλψης των προσφύγων του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου.

Είχε αναλάβει μαζί με το κράτος την οργάνωση καθημερινών συσσιτίων σε συνοικίες πόλεων στην Ελλάδα όπου ήταν συγκεντρωμένοι πολλοί πρόσφυγες.

10  Πατριαρχική Επιτροπή: Η υπηρεσία που συστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη τον Οκτώβριο του 1918 (με τον τερματισμό του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου για την Τουρκία), με σκοπό την οργάνωση του επαναπατρισμού των εκτοπισμένων Ελλήνων από τη Μικρά Ασία και την Ανατολική Θράκη κατά την περίοδο του πολέμου , με τη βοήθεια του Πατριαρχείου και της Ελληνικής Κυβέρνησης,

11  << Υπηρεσία Παλιννοστήσεως και Περιθάλψεως>>:  Η υπηρεσία που ιδρύθηκε στα πλαίσια της Ύπατης Αρμοστείας Σμύρνης για την παροχή βοήθειας σε όσους από τους Έλληνες εκτοπισμένους από τη Μ.Ασία κατά τον Α΄ παγκόσμιο Πόλεμο επέστρεφαν τμηματικά στις εστίες τους μετά την ήττα της Τουρκίας στον πόλεμο το 1918, ώστε να αποκατασταθούν στα σπίτια και στις ασχολίες τους.(αναλύεται ο όρος του σχολικού βιβλίου όσους επέστρεφαν. Εσείς μπορείτε να το γράψετε έτσι, όπως το λέει το σχολικό βιβλίο). Η υπηρεσία αυτή λειτούργησε για λίγο καιρό, καθώς τον Αύγουστο του 1922 οι παλιννοστήσαντες πήραν πάλι το δρόμο της προσφυγιάς.

 

 

 

Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2020

 

Δομή πηγής ,ένα παράδειγμα μελέτης πηγής, Ιστορία θεωρητικής κατεύθυνσης

                                          Σχολιασμός  πηγών
Υπάρχουν δύο βασικοί τρόποι μελέτης πηγών: α)Σύνθεση (πληροφορίες σχολικού βιβλίου και πηγής).
Η  πηγή  συμπληρώνει, τεκμηριώνει αναπτύσσει τις πληροφορίες του σχολικού βιβλίου . Αν έχει αντίθετες πληροφορίες τις υπογραμμίζουμε και τις συμπληρώνουμε στο τέλος. Επίσης είναι δυνατόν οι απαντήσεις σε κάποιο ερώτημα  να αντλούνται μόνο από την πηγή.
Προσοχή : Όσα ερωτήματα μας θέτουν τόσες απαντήσεις έχουμε Μπορεί να έχουμε για κάθε θέμα δύο ή τρεις πηγές . Αυτό δεν μας ενοχλεί ούτε μας δημιουργεί πανικό και άγχος! Διαβάζουμε καλά τις πηγές και ανάλογα με τα ερωτήματα που μας θέτουν τις εντάσσουμε στο σωστό χρονολογικό πλαίσιο και στο εκάστοτε μάθημα.  Ο συνθετικός τρόπος είναι και ο πιο σωστός αλλά βέβαια και ο πιο δύσκολος και χρονοβόρος, γι΄ αυτό χρειάζεται εξάσκηση και καλή γνώση όλης της ύλης. Αν έχουμε μάθει να δουλεύουμε σωστά και να φτιάχνουμε τη δομή της πηγής όπως θα δούμε παρακάτω στο παράδειγμα τότε θα έχουμε και άριστα αποτελέσματα.
β) Παράθεση :Ο άλλος τρόπος ανάλυσης μίας πηγής είναι λίγο πιο απλός και υπό κάποιες προϋποθέσεις μπορεί να μας αποφέρει μόνο ορισμένες μονάδες, όπως έχουμε πει. Καλό θα είναι να τον αποφεύγουμε. Παραθέτουμε τις γνώσεις μας από το σχολικό βιβλίο και μετά αναλύουμε τη πηγή. Χρησιμοποιούμε εκφράσεις όπως π.χ. <<σύμφωνα με την πηγή>>, <<όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται και στο κείμενο Α>>.
Και στις δύο μεθόδους θα ενώσουμε πληροφορίες πηγής- πηγών (αν είναι πάνω από δύο) και βιβλίου.
Κατά την πρώτη  μέθοδο μπορούμε να κάνουμε ένα σχεδιάγραμμα. Από τη μια πλευρά βάζουμε τις πληροφορίες του βιβλίου και από την άλλη της πηγής και τις συνθέτουμε. Κατά την σύνθεση κάνουμε αναφορά στην πηγή Λέμε δηλαδή, <<όπως αναφέρεται στην πηγή>>, <<όπως υποστηρίζει ο τάδε>>κτλ. Δεν αντιγράφουμε αυτούσια κομμάτια της πηγής, τα ερμηνεύουμε τα γράφουμε με το δικό μας ύφος. Αν έχουμε καθαρεύουσα όπως στο συγκεκριμένο παράδειγμα εξομαλύνουμε την γλώσσα προς τη δημοτική
Σχεδιάγραμμα πηγών για το στρατιωτικό Σύνδεσμο(κίνημα στο Γουδί 1909) σελ.87-88 σχολικού βιβλίου. Βάζουμε αριθμούς 1,2,3 ,κτλ στις πληροφορίες που παίρνουμε από το βιβλίο και γράμματα α, β, γ κτλ στις πληροφορίες που παίρνουμε από τις πηγές έτσι ώστε στο τέλος να φτιάξουμε τη δομή της πηγής. Το ερώτημα είναι : αξιοποιώντας τις γνώσεις σας από το σχολικό βιβλίο και αντλώντας στοιχεία από τις πηγές 20 και 21 του σχολικού βιβλίου( σελ. 87-88) να αναφερθείτε στην ίδρυση του στρατιωτικού Συνδέσμου και στα αιτήματα που  προώθησε(15 Αυγουστου 1909).
                                                   ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
 ΒΙΒΛΙΟ    
1)ΕΙΣΑΓΩΓΗ                                                                                                                                          
 Σχ.βιβλίο σελ.86-87
<<το 1909 συντελειται...μεχρι Βουλης>>
2)Το 2 το γραφουμε μετα το γ
για να συνδεσουμε την πηγη 20 με την πηγη 21.
Σχ.βιβλιο σελ. 86 << Ηδη πριν απο την εκδηλωση
του κινηματος...γραφειοκρατια>>.2.
3)Σχ.βιβλιο σελ.87-88<<με αφορμη το κινημα, εγινε
στις 14 Σπτεμβριου μεγαλη διαδηλωση...οικονομικων
αιτηματων.>>. Μετα παμε και γραφουμε πληροφοριες
απο την πηγη 21.

ΠΗΓΕΣ
Πηγη 20
<< Η πατρις...δικαιων του>> (δυσπραγια, δυσλειτουργια κρατους) α.
<< Ο Συνδεσμος των αξιωματικων...Ναυτικου>> (παταξη της ευνοιοκρατιας ανορθωση του κρατους σε ολους τους τομεις) α.
<<Πρεπει,. χαριν αυτου...ναυτικου...>> ( Διαδοχος, πριγκηπες να απεχουν απο την ενεργο διοικητικη υπηρεσια στο στρατο και το ναυτικο, διατηρωντας ομως τους στρατιωτικους βαθμους τους και το δικαιωμα προαγωγης. Ο βασιλιας πρεπει να απαιτει ωστε οι υπουργοι του στρατου και του ναυτικού να προερχονται απο τους ανωτερους εν ενεργεια ή διαθεσιμοτητα αξιωματικους του στρατου και του ναυτικου, ωστε ο στρατος να ειναι πιο αποτελεσματικος.) β.
<< Ο στρατιωτικος Συνδεσμος...ανορθωθωσι...>> γ.(Σειρα αιτηματων του Συνδεσμου συμφωνα με την πηγη : Τα αιτηματα αφορουν  :1) την ανυψωση της θρησκειας στον ιερο προορισμο της, 2) την παταξη της διαφθορας στη διοικηση με τη δημιουργια ενος διοικητικου μηχανισμου χρησιμου και εντιμου, 3) την αναμορφωση της δικαιοσυνης, ωστε να υπαρχει ταχυτητα, αμεροληψια, και ισονομια στην απονομη της, 4) την αναδιοργανωση της εκπαιδευσης ωστε να ανταποκρινεται στις απαιτησεις του καθημερινου βιου και των  στρατιωτικων αναγκων της χωρας, 5) την εξασφαλιση της συνταγματικης νομιμοτητας, ωστε να υπαρχει σεβασμος στα αναπαλλοτριωτα δικαιωματα της ζωης, της τιμης και της περιουσιας των πολιτων, και 6) την ανορθωση των οικονομικών του κρατους.) γ.
Πηγη 21
<< Ο Λαός των Αθηνών........ιδιοκτησίας του......>>(Αίτια δυσπραγίας της χώρας.
Στο αποσπασμα απο το ψηφισμα των επαγγελματικων σωματειων της Αθηνας και του Πειραια την ημερα του πανδημου συλλαλητηρίου  αναφερονται αφενος οι λογοι που προκαλεσαν την οργη και την αντιδραση των εργαζομενων και αφετερου τα αιτηματα των επαγγελματικων σωματειων για την αντιμετωπιση των προβληματων και δυσλειτουργιων του κρατους σε ολους τους τομεις. Συγκεκριμενα τα αιτια που οδηγησαν στο συλλαλητηριο του 1909 ειναι τα εξης : 1) η δυσπραγια της χωρας και η δυσλειτουργια πολλων κρατικων τομεων, 2) Η διαφθορα στην πολιτικη ζωη της χωρας,και η παραβιαση των εννομων συμφεροντων και δικαιωματων του λαου, 3) Οι συνταγματικες και οι νομοθετικες παραβιασεις καθως το πολιτευμα κατ' επιφαση μονο ειναι δημοκρατικο και στην ουσια οι βουλευτες εχουν μετατραπει σε μια ιδιοτελη ολιγαρχια που εξυπηρετει τα συμφεροντα της και τα συμφεροντα της πλουτοκρατιας με την οποια εχει συμπραξει. 4)  Η οικονομικη εξαντληση του λαου, που στεναζει απο την επαχθη και αδικη φορολογια χωρις να απολαμβανει σε ανταλλαγμα τα δικαιωματα της ζωης, της τιμης και της ιδιοκτησιας.) δ.
<<Αξιοι  να ιδη την κυβερνησιν...νομου>>.( Τα αιτηματα που προβαλλουν τα σωματεια για την αντιμετωπιση αυτων των προβληματων συνοψιζονται στα ακολουθα : 1) Αμεση ψηφιση νομοθεσιας για την παταξη της συναλλαγης, την εξυγιανση και αναδιοργανωση του διοικητικου μηχανισμου και την ληψη μετρων για την προστασια των παραγωγικων ταξεων.2) Θεσπιση νομοθετικου πλαισιου για τη βελτιωση των συνθηκων εργασιας των εργατων και την προστασια τους σε σχεση με την εργοδοσια.) ε.
ΣΧΟΛΙΟ (4)
Προαιρετικα μετα το ε γραφουμε για να συγκρινουμε τα αιτηματα των δυο πλευρων. Αν συγκρινουμε τα αιτηματα που προβαλλονται στην προκηρυξη του Στρατιωτικου συνδεσμου με τα αιτηματα των επαγγελματικων σωματειων θα παρατηρουσαμε οτι : 1) Καταρχας το αιτημα της <<ανορθωσης>> της χωρας και της αντιμετωπισης ολων <<των κακως εν γενει εχοντων>> εκφραζει ολα τα κοινωνικα στρωματα. 2) Ωστοσο, απο τα αιτηματα τους διακρινουμε τον διαφορετικο ιδεολογικο προσανατολισμο και συνεπως τα διαφορετικα συμφεροντα των στρατιωτικων με τα επαγγελματικα σωματεια. Οι πρωτοι προτασσουν την αναγκη μεταρρυθμισεων στο στρατο, ενω οι δευτεροι την αναγκη προστασιας ( νομοθετικα, οικονομικα και κοινωνικα) των παραγωγικων ταξεων.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ (5)
Κλεινουμε με αυτο την αναλυση της πηγης. Σελ.88 σχ.βιβλιο << Υπο την πιεση του Συνδεσμου... επιδιωξεις του.>>.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ :
Η συνθεση της πηγης θα εχει την εξης μορφη-δομη ( συνδεουμε βεβαια τις παραγραφους και με συνδετικες φρασεις οπως εχει αναφερθει).: 1(βιβλιο), α,α,β,γ απο την πηγη 20, 2 (βιβλιο), 3 (βιβλιο), δ πηγη (21), ε πηγη (21), 4 ( δικο μας σχολιο) για τα αιτηματα των δυο πλευρων, 5 ( βιβλιο-επιλογος). Αρα εχουμε 1α,α,β,γ,2,3,δ,ε,4,5 ( Δομη πηγης ).
 

 Πως  μελετούμε μια ιστορική πηγή.   
Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα των πανελλαδικών εξετάσεων καλό θα ήταν να πούμε αν μία πηγή είναι πρωτογενής ή δευτερογενής.

1) Άμεσες/ Πρωτογενείς πηγές ονομάζουμε τις πηγές οι οποίες συνετέθησαν ή δημιουργήθηκαν από πρωταγωνιστές ή αυτόπτες μάρτυρες την ίδια εποχή κατά την οποία λάμβανε χώρα το υπό εξέταση ζήτημα π.χ. πολιτικοί λόγοι , άρθρα συνταγμάτων, διπλωματικά έγγραφα , νόμοι επίσημα στατιστικά στοιχεία κτλ. Δηλαδή οι πρωτογενείς πηγές μας δίνουν απευθείας το υλικό ή το γεγονός και δεν επιδέχονται τη διαμεσολάβηση ή τον κριτικό σχολιασμό κάποιου άλλου.
Έμμεσες/Δευτερογενείς πηγές νοούνται όλες οι αναφορές ( άρθρα, βιβλία, κινηματογραφικές ταινίες κτλ) που αναφέρονται στα υπό μελέτη θέματα και δημιουργήθηκαν σε ύστερο χρόνο κυρίως από ιστορικούς και έχουν δεχτεί κάποιο σχολιασμό ή κριτική.

 

2)Διαβάζουμε συνολικά την πηγή δύο και τρεις φορές μέχρι να την κατανοήσουμε. Στη συνέχεια διαβάζουμε προσεχτικά τα ερωτήματα που μας θέτουν , γιατί αυτά θα μας κατευθύνουν στην ανάπτυξη και στο σχολιασμό της πηγής .Προσοχή: η ερώτηση της πηγής δίνεται ως εξής: <<Αντλώντας στοιχεία από το παραπάνω κείμενο και αξιοποιώντας τις ιστορικές γνώσεις να αναφέρετε…….>> Αυτό μας οδηγεί στο να χωρίσουμε την απάντηση σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος θα ανακαλέσουμε  στη μνήμη μας τα σημεία του σχολικού βιβλίου ,στα οποία αναφέρεται η πηγή και θα τα παρουσιάσουμε αυτούσια. Στο δεύτερο μέρος σε μία όσο το δυνατό πιο πετυχημένη νοηματική σύνδεση, που στηρίζεται στο βαθμό κατοχής της ελληνικής γλώσσας από τον υποψήφιο ,θα προχωρήσουμε στο σχολιασμό της πηγής με σκοπό να βρούμε τα στοιχεία που να επιβεβαιώνουν ,να συμπληρώνουν ή και να αντιστρατεύονται τα στοιχεία του σχολικού βιβλίου. Η σύνδεση των ιστορικών γνώσεων και του σχολιασμού παραθέματος μπορεί να γίνει με χρήση συνδετικών διαρθρωτικών φράσεων όπως:   όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνονται από τις πληροφορίες του παραθέματος, σύμφωνα με τις πληροφορίες του παραθέματος, όπως προκύπτει από το παράθεμα, χρησιμοποιούμε το όνομα του συγγραφέα αν υπάρχει, δηλαδή μπορούμε να πούμε σύμφωνα με τις πληροφορίες του παραθέματος ο τάδε υποστηρίζει, η πηγή αναφέρεται κτλ. Κατά την αναφορά μας στις ιστορικές γνώσεις μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και τις παρακάτω φράσεις: κατά την ιστορική αφήγηση, κατά την ιστορική εξέλιξη, κατά την εξέλιξη των γεγονότων κτλ. (όπως έχουμε πει).

 

3) Ένταξη της πηγής στο ιστορικό της πλαίσιο- συγκεκριμένη χρονολογική τοποθέτησή της. Προσέχουμε και πότε γράφτηκε , από ποιον . Πρέπει τώρα να αναφέρουμε και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκε, τι πληροφορίες μας δίνει για την εποχή που παρουσιάζει.

 

4)Σχολιασμός πληροφοριών,  γεγονότων, προσώπων, στοιχείων, που  μας δίνει η πηγή  ή ο αφηγητής του κειμένου  όταν πρόκειται για πρόσωπο που είναι σύγχρονο με την εποχή. Πρέπει να εξαντλούμε το περιεχόμενο της πηγής σε σχέση με το ζητούμενο. Η δομή των απαντήσεων να συμφωνεί με τη δομή των ερωτήσεων . Για παράδειγμα αν η ερώτηση είναι διαιρεμένη σε  υποερωτήματα π.χ α) και β) και η απάντησή μας να ακολουθεί την ίδια υποδιαίρεση.

 

5)Αίτια, συνέπειες  ,αν  υπάρχουν μέσα στο γεγονός, συμπεράσματα, προεκτάσεις των όσων αναφέρονται, σύγκριση με τα προηγούμενα.

 

6)Αν η πηγή είναι σε καθαρεύουσα πρώτα την εξομαλύνουμε γλωσσικά την κατανοούμε και μετά την σχολιάζουμε.

 

7)Αντικειμενικότητα της πηγής (ανάλογα από τον ποιον είναι γραμμένη και πότε). Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα καλό θα ήταν να γράψουμε αν η πηγή είναι αντικειμενική αν παρουσιάζει όλες τις απόψεις της εποχής, όλων των κομμάτων όλων των πολεμικών συνασπισμών, τις απόψεις των νικητών των ηττημένων κτλ.

 

8)Διαχρονικότητα πηγής : αν αυτά που αναφέρει συνέβησαν και τα επόμενα χρόνια ή στη πιο σύγχρονη εποχή ή και στη σημερινή. Δεν αναφερόμαστε σε αυτό αν δεν είμαστε σίγουροι.

 

ΠΡΟΣΟΧΗ: Μετατρέπουμε το περιεχόμενο της πηγής σε δικό μας κείμενο γραμμένο στο γ΄ πρόσωπο .Δεν αντιγράφουμε αυτούσια κομμάτια της πηγής, μόνο αν υπάρχει λόγος το κάνουμε αυτό χρησιμοποιώντας εισαγωγικά. Επίσης εκείνο που έχει μεγάλη σημασία είναι να εντάξουμε την πηγή στο σωστό κεφάλαιο και να χρησιμοποιήσουμε τα όσα ξέρουμε από το εκάστοτε μάθημα. ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΠΗΓΗΣ. Κάνουμε μόνο ιστορικές αξιολογήσεις όχι προσωπικές. Δεν κάνουμε <<λογικά άλματα >> οδηγούμενοι με αυθαίρετο και  ασύνδετο τρόπο στο συμπέρασμα που θέλουμε να καταλήξουμε. Ο συλλογισμός μας για την κατανόηση της πηγής θα είναι ο εξής: ιστορικό πλαίσιο της εποχής, κατανόηση της πηγής, ιστορική αξιολόγηση της πηγής.

 

Συνοπτικά σύμφωνα με αυτά που αναφέραμε πιο πάνω,ακολουθείται το εξής σχήμα κατά την ανάλυση μίας πηγής:

 

1.Εισαγωγή που να κινείται στον άξονα : γεγονότα, πρόσωπα, τόπος χρόνος.

 

2.Ξεχωριστή παράγραφος με τα στοιχεία του βιβλίου.

 

3.Σύνδεση ιστορικών γνώσεων και σχολιασμού παραθέματος(βλέπε συνδετικές φράσεις). Πάντα έχοντας υπόψιν μας τα ερωτήματα που μας θέτει η πηγή. Στο σημείο αυτό θα μας βοηθήσει το να κρατάμε κάποιες σημειώσεις από τη πηγή στο πρόχειρο ,είτε να βάζουμε πλαγιότιτλους, είτε να υπογραμμίζουμε τα στοιχεία που αφορούν στην απάντηση.

 

4. Ανάλυση δεδομένων πηγής.(εμβάθυνση ,αξιολόγηση, και σωστή σύνδεση με το ιστορικό πλαίσιο.

 

Προσοχή: όσον αφορά την ανάλυση πινάκων ,  σκιτσογραφιών, γελοιογραφιών, φωτογραφιών  και εικόνων ξεκινάμε από την ανάλυση των στοιχείων της εικόνας (δεδομένα πηγής) και μετά παραθέτουμε τις ιστορικές μας γνώσεις. Για τους πίνακες ισχύει ότι έχουμε πει. Ομαδοποιούμε τα δεδομένα του πίνακα στηριζόμενοι σε μία τομή. Π.χ. χρονολογία , αριθμητικά δεδομένα, υλικό .κτλ.

 

Προσοχή: όταν η πηγή δεν προσφέρει νέα στοιχεία σε σχέση με αυτά που υπάρχουν στο βιβλίο ή η διατύπωση είναι παρόμοια με το σχολικό βιβλίο τότε οι πληροφορίες χρησιμοποιούνται για να βεβαιώσουν τις ιστορικές γνώσεις. Δηλαδή ο μαθητής γράφει όλες τις πληροφορίες του σχολικού βιβλίου και σε κατάλληλα σημεία τις ενισχύει και τις ολοκληρώνει με τα στοιχεία της πηγής που τις επιβεβαιώνουν.
Όταν όμως η πηγή προσφέρει νέα στοιχεία  ο μαθητής θα οργανώσει το  κείμενό του βασισμένος στο υλικό και τη δομή της πηγής  και θα προσθέσει στο σημείο ή στα σημεία που ταιριάζουν, τις ιστορικές γνώσεις από το σχολικό βιβλίο.    

Προσοχή!  Στη μελέτη-σχολιασμό της πηγής εφαρμόζουμε και την συνεχόμενη ίδια αρίθμηση όπως είπαμε. Υπογραμμίζουμε με τον ίδιο αριθμό όλες τις πληροφορίες των πηγών που αναφέρονται στο ίδιο ερώτημα και στη συνέχεια συνθέτουμε όπως έχουμε πει.

                                     ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ   ΠΗΓΩΝ.

Είναι πολύ σημαντικό και απαραίτητο να έχουμε πρώτα κατανοήσει την πηγή.

Μετά ακολουθεί η αξιολόγηση της πηγής. Η αξιολόγηση της πηγής είναι αυτή που διαφοροποιεί την πηγή από ένα απλό πληροφοριακό υλικό.

Κατά την αξιολόγηση της πηγής θα πρέπει να αξιοποιούμε  τις πληροφορίες της  πηγής.

Πρέπει να βλέπουμε στο κάτω μέρος  της πηγής από πού προέρχεται .

Στη  συνέχεια θα την αξιολογήσουμε ως πρωτογενή ή δευτερογενή  Μετά θα αναφερθούμε στον συγγραφέα  θα την τοποθετήσουμε στο ιστορικό της πλαίσιο, θα πούμε αν το πρόσωπο που την έγραψε  ή την εκφώνησε είναι σύγχρονο με τα γεγονότα ή είναι αυτόπτης  μάρτυρας.  Θα αναφερθούμε στις πληροφορίες που δίνει . Αν δίνει μία σαφή –αντικειμενική εικόνα της εποχής . Αν  υπάρχει και η αντίθετη άποψη. Αν  είναι αντικειμενική ή όχι.  Μπορούμε να αναφερθούμε και στη διακειμενικότητά της αν αναφέρεται  το θέμα και  σε κάποιο άλλο παράθεμα. Στη  διαχρονικότητα ενός γεγονότος. 

Παραδείγματα.

Βλέπε σελίδα 9. Φωτοτυπιών.

Οι πηγές 20 και 21 είναι πρωτογενείς μολονότι προέρχονται από το ιστορικό έργο του Γ. Κορδάτου , Ιστορία της νεώτερης Ελλάδας Ε΄. Μας δίνουν άμεσες και αντικειμενικές πληροφορίες  που αναφέρονται στις διεκδικήσεις  και στα αιτήματα του στρατιωτικού συνδέσμου και στις διεκδικήσεις των επαγγελματικών σωματείων. Ταυτόχρονα μας δίνεται η δυνατότητα να δούμε μία σαφή εικόνα της εποχής του 1909. Να  ερευνήσουμε τα αίτια του κοινωνικού αναβρασμού της εποχής τα αιτήματα του λαού  και των διάφορων κοινωνικών ομάδων που οδήγησαν στην πολιτική αλλαγή  και μάλιστα  χωρίς την επιβολή δικτατορίας. Βέβαια δεν έχουμε κάποια πληροφορία για τα αιτήματα των κομμάτων που υποστηρίζουν τη βασιλεία..

 

Πρωτογενείς πηγές.  Αν  πρόκειται για άρθρο, για διάταγμα ,για σύνταγμα.

Γράφουμε το είδος αναφερόμαστε στον συντάκτη , μιλάμε για την αντικειμενικότητά το  περιεχόμενό του. Αν είναι άρθρο εφημερίδας δεν είναι αντικειμενικό. Δε ξεχνάμε το ιστορικό πλαίσιο.

Μαρτυρίες. Πολύ σημαντικές . Αυτόπτης μάρτυρας  . Μαθαίνουμε άμεσα πληροφορίες για ένα γεγονός. Π.χ. Μικρασιατική καταστροφή . Τις κινήσεις τις δυσκολίες των προσφύγων .

(θα επανέρθουμε σε αυτές τις πηγές).

Απομνημονεύματα. Βλέπουμε πότε και από ποιον είναι γραμμένα.    Μολονότι έχουμε άμεσες πληροφορίες η πηγή κρύβει  υποκειμενικότητα.

Χάρτες. Πότε έχουν γίνει, από ποιους,  τι παρουσιάζουν για την εποχή.  Το ίδιο θα πρέπει να προσέξουμε και για τους στατιστικούς πίνακες. Αν  έχουν αριθμητικά στοιχεία τι ποσοστό καλύπτουν, σε ποιο οικονομικό ή  κοινωνικό γεγονός αναφέρονται. Τι πληροφορίες μας δίνουν , από πού προέρχονται;  Είναι δημόσιος, κρατικός   ή ιδιωτικός ο φορέας;. Είναι κάποιος ιστορικός ή δημοσιογράφος  ή  προέρχονται τα στοιχεία από ένα ιστορικό έργο.

Φωτογραφίες. Ανάλογα σε ποιο έργο βρίσκονται. Πότε δημιουργήθηκαν σε ποια εποχή; Ποιος είναι ο δημιουργός; Βρίσκονται σε κάποια εφημερίδα; Τότε δεν είναι αντικειμενικές , όπως και οι γελοιογραφίες.

Λόγοι πολιτικών- πολιτικά προγράμματα, προγραμματικές πολιτικές δηλώσεις , βασιλικές διακηρύξεις ,βασιλικός λόγος. Πηγές άμεσες πρωτογενείς μας δίνουν πληροφορίες για την εικόνα της εποχής και τους πρωταγωνιστές της. Ωστόσο όμως θα πρέπει να διερευνούμε την αντικειμενικότητά τους.

Δευτερογενείς πηγές.

Ένα ιστορικό έργο η πολλούς τόμους ή με έναν βιβλίο ή αν πρόκειται για μία μελέτη ενός φαινομένου π.χ. του 19ου αιώνα, ή ένα έργο από την πολιτική , οικονομική κοινωνική ιστορία. Βλέπουμε πάλι το συγγραφέα , το ιστορικό το κοινωνικό πλαίσιο. Λέμε ότι έχουμε να κάνουμε με μία δευτερογενή πηγή με αντικειμενικά στοιχεία. Αναφερόμαστε φυσικά στο χρονικό πλαίσιο. Στην εικόνα της εποχής που μας δίνει και αν μπορούμε κάνουμε και μία αξιολόγηση της διακειμενικότητας  και της διαχρονικότητας του φαινομένου που μας παρουσιάζει.

         

 

       

 

            Πως επεξεργαζόμαστε ιστορικά μία  εικόνα

 

1)Βλέπουμε προσεχτικά την εικόνα και προσπαθούμε να κατανοήσουμε σε ποια εποχή ανήκει προσέχοντας τα στοιχεία που τη συνοδεύουν(δημιουργός, χρόνος δημιουργίας , τόπος εύρεσης, περιεχόμενο.).

 

2) Προσέχουμε αν εικονίζει κάτι  πραγματικό ή αλληγορικό.

 

3)Την εντάσσουμε στη εποχή της , δηλαδή κάτω από ποιες συνθήκες δημιουργήθηκε , πότε και γιατί; Σε ποια συμπεράσματα μας οδηγεί;

 

4)Αναζητάμε το λειτουργικό της ρόλο, δηλαδή τι εκφράζει , απλά συναισθήματα ή μία γενικότερη αντίληψη , μία ιδεολογία, τι μηνύματα περνάει, τι υπηρετεί, αν έχει κάποια πολιτική ή κοινωνική σκοπιμότητα κτλ.)

 

5)Προσπαθούμε να κατανοήσουμε την εποχή στην οποία ανήκει συσχετίζοντάς την με τις  γνώσεις μας και από το μάθημα στο οποίο αναφέρεται.

 

6)Γελοιογραφίες: Το πλαίσιο –ανάλυση των γελοιογραφιών είναι το ίδιο που ακολουθούμε στις  ιστορικές  φωτογραφίες. Περιγράφουμε  αυτά που βλέπουμε: ποιοι είναι οι χαρακτήρες που απεικονίζονται στη γελοιογραφία; Πως είναι ντυμένοι , ποια είναι η έκφρασή τους ; τι κάνουν;   Οι χαρακτήρες είναι σχεδιασμένοι ρεαλιστικά; Υπάρχει στοιχείο υπερβολής ή μεροληψίας; Ποια άλλα αντικείμενα ή σύμβολα διακρίνονται στη γελοιογραφία; Τι συμβολίζουν;

 

Στην ανάλυση χρήσιμη θα αποβεί  και η λεζάντα της γελοιογραφίας. Παρατηρήστε επίσης που δημοσιεύτηκε , σε ποιο ιστορικό γεγονός αναφέρεται; Ποια είναι η στάση του γελοιογράφου απέναντι στο θέμα της γελοιογραφίας ; Έχει επικριτική ή επιδοκιμαστική στάση; Πιστεύετε ότι η στάση του γελοιογράφου αποτυπώνει την κοινή γνώμη της εποχής απέναντι στο συγκεκριμένο θέμα; (στη συνέχεια των μαθημάτων θα κάνουμε μαζί παραδείγματα).

 

7)Οι στατιστικοί πίνακες: παρατηρούμε που αναφέρονται; Τι επιπτώσεις δείχνουν για την κοινωνία της εποχής στην οποία αναφέρονται. Σε ποια συμπεράσματα μας οδηγούν; Επίσης σε περίπτωση  σχολιασμού στατιστικού πίνακα είναι απαραίτητο μέσα από τις ιστορικές μας γνώσεις (σχολικό βιβλίο)να επιχειρηματολογήσουμε και να επιβεβαιώσουμε τα στατιστικά δεδομένα του πίνακα. Ακόμη ένας άλλος τρόπος σχολιασμού κυρίως μεγάλων πινάκων είναι η εύρεση μίας τομής στα αριθμητικά δεδομένα , δηλαδή ενός κριτηρίου ομαδοποίησης των δεδομένων. Αυτό μπορεί να είναι μία χρονολογία ή ένας αριθμός ή ένα ποσοστό κλιμάκωσης  ή ύφεσης αντίστοιχα.(θα δούμε παραδείγματα).

 

ΠΡΟΣΟΧΗ: Γράφουμε πάντα ένα δικό μας κείμενο στο γ΄ πρόσωπο. Είναι σημαντικό να εντάξουμε την πηγή στο σωστό κεφάλαιο και να χρησιμοποιήσουμε τα όσα ξέρουμε από το εκάστοτε μάθημα συνδυάζοντάς τα με τα μηνύματα ή τις πληροφορίες που θέλει να μας περάσει η πηγή.


 

ΙΣΤΟΡΙΑ  ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ  ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΠΌ ΤΟ Α.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ.

1)Ποια ήταν  η κατάσταση του πληθυσμού και τα σύνορα της Ελλάδας μετά την  Επανάσταση;(1832).

2)Ποια ήταν η κατάσταση της χώρας και η εξέλιξη του πληθυσμού της στα μέσα του 19ου αιώνα;

3)Πως φτάνουμε (μετά τη δημιουργία ανεξάρτητου ελληνικού κράτους) στη Μ.Ιδέα και πως αυτή επηρέασε τις πολιτικές των ελληνικών κυβερνήσεων;

Προσοχή μπορεί να συναντήσουμε πηγές για την πολιτική της Μ.ιδέας  και πως επηρέαζε το σύγχρονο ελληνικό κράτος .Επίσης προσέχουμε πηγές με πίνακες για την εξέλιξη του πληθυσμού και την έκταση του Ελληνικού κράτους.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ Β.  Η  ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟ 19ο  ΑΙΩΝΑ.sos

1)Ποια ήταν η εξέλιξη του εμπορίου από τα μέσα του 19ου αιώνα –αρχές του 20ου αιώνα; (προσοχή πίνακες εισαγωγών-εξαγωγών).

2)sos. Ποιες ήταν οι ευνοΪκές συγκυρίες για την ανάπτυξη της ναυτιλίας το 18ο αιώνα;

3)sos. Ποια ήταν η πορεία της ελληνικής ναυτιλίας κατά τον 19οαιώνα;

4)sos. Tι άλλαξε στην ελληνική ναυτιλία μετά τα μέσα του 19ου αιώνα; (από το ιστίο στο ατμόπλοιο, μεγάλη προσοχή σε πίνακες και πηγές που αναφέρονται σε αυτή την αλλαγή. Να διαβάσετε τα θέματα και τις πηγές που έδωσα.

5)Ο όρος Εθνικές γαίες.

6)Ποια ήταν τα αίτια και οι συνέπειες του πολυτεμαχισμού των εθνικών γαιών;

7) Ποιοι ήταν οι λόγοι ανάπτυξης της εκμετάλλευσης των ορυχείων μετά το 1860;

8)Ορυχείο Λαυρίου-ποιες άλλες εκμεταλλεύσεις υπήρχαν μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα;

9)sos.Ίδρυση εθνικής τράπεζας(1841) . Ποια ήταν η πορεία της και ποια πλεονεκτήματα είχε;

10)Βιομηχανία. Πότε εμφανίστηκαν οι πρώτες βιομηχανικές μονάδες στην Ελλάδα και ποια ήταν τα χαρακτηριστικά τους;

11)Ποια ήταν τα αίτια της μικρής ανάπτυξης της βιομηχανίας της Ελλάδας από τα τέλη του 19ου αιώνα ως το 1913;

12)Πως και γιατί αναπτύχθηκε το οδικό δίκτυο στα τέλη του 19ου αιώνα –αρχές του 20ου;(ενισχυτικοί και ανασταλτικοί παράγοντες).

13) Ποια άλλα δημόσια έργα έγιναν στην Ελλάδα ως τα τέλη του 19ου αιώνα;

14)Ποιες ήταν οι προθέσεις και ποιες οι αντιξοότητες για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα;

15)Ποια ήταν η κατάσταση του δικτύου ως το 1880;

16)Ποια ήταν η προσφορά του σιδηροδρομικού δικτύου για την Ελλάδα;

17)Γιατί ο δανεισμός ήταν από τα χρόνια της επανάστασης μία σημαντική παράμετρος της λειτουργίας του ελληνικού κράτους;

18)Σε ποιους τομείς χρησιμοποιήθηκαν τα εθνικά δάνεια; Προσοχή πίνακες και πηγές που αναλύσαμε.

19)ΔΟΕ .ΟΡΙΣΜΟΣ. Τι ήταν ο ΔΟΕ και ποια τα αίτια της επιβολής του;

20)Ποιοι ήταν οι στόχοι και τα αποτελέσματα του ΔΟΕ;


 

Γ.ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ 20ο ΑΙΩΝΑ.

1)Νομοθετική αντιμετώπιση του ζητήματος της μεγάλης ιδιοκτησίας.(1907-1913).

2)Η αγροτική μεταρρύθμιση 1917-1918.Τα αποτελέσματα και οι συνέπειές της.

3)Ποιοι ήταν οι παράγοντες ανάπτυξης του ελληνικού εργατικού κινήματος ; Πως εκφράστηκε αυτό;

4)Ποια νέα πολιτική αντίληψη εμφανίστηκε στην Ελλάδα την περίοδο 1910-1922;(Βενιζελισμός).

5)Ποιες ήταν οι συνέπειες των Βαλκανικών πολέμων για την Ελλάδα;

6)Η ελληνική οικονομία την περίοδο του μεσοπολέμου(1919-1939).

7)Μεγάλες επενδύσεις.

8)Συνέπειες ίδρυσης της Τράπεζας της Ελλάδος(1927)-(Λειτουργία της 1928)-<<κλήριγκ>>.

Η ΔΙΑΜΌΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (1821-1936).

 

 

Α.ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΕΛΑΤΕΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ(1821-1843).

Ορισμοί:  Πελατειακές σχέσεις, πατρωνία(όπως τον έδωσα),κόμμα(από παράθεμα όπως είπαμε) σελ.59-60., << Γενικός Οργανισμός Πελοποννήσου>> σελ.60-61, <<Προσωρινόν Πολίτευμα >> της Επιδαύρου σελ.61,<< Πανελλήνιον>> σελ.63, << Εθνικό κόμμα Κωλέττη>>σελ.66, συμπλήρωμα του ορισμού της Μεγάλης Ιδέας, σελ.65. << ναπαίοι>>,σελ.67.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ.

1) Ποιοι ήταν οι λόγοι οργάνωσης πελατειακών δικτύων στην Ελλάδα κατά τη περίοδο της τουρκοκρατίας και ποια ήταν τα χαρακτηριστικά τους.

2)Ποιες ήταν οι διαφορές μεταξύ των δικτύων πατρωνίας και των πολιτικών κομμάτων;

3)Ποιος ήταν ο χαρακτήρας και ποια τα αποτελέσματα του <<Προσωρινού πολιτεύματος >> της Επιδαύρου (1822);

4)Ποια ήταν η πολιτική που επεδίωκε ο Μαυροκορδάτος;(πολιτικές ιδέες αγγλικού κόμματος).

5)Ποιες ήταν οι βασικές πολιτικές  θέσεις του γαλλικού κόμματος  στην εξωτερική και στην εσωτερική πολιτική;

6)Ποιες ήταν οι πολιτικές θέσεις του ρωσικού κόμματος;

7) Σε ποιο ιδεολογικό – πολιτικό πλαίσιο δημιουργήθηκαν τα τρία κόμματα;

8) Ποια οικονομική πολιτική υιοθετούσαν και τα τρία κόμματα.

9) Ποιος ήταν ο τρόπος λειτουργίας των κομμάτων έως το 1844.

 

Β. ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΣΗ  ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ (1844-1880).

 

1)Σύνταγμα 1844(τις ερωτήσεις που έχουμε γράψει. Θεμελιώδη δικαιώματα και βασιλικές εξουσίες στο Σύνταγμα του 1844.

2)Παρακμή ξενικών κομμάτων. Κατά κόμμα και συνολικά με βάση τις ερωτήσεις που έχουμε γράψει.

3)Η <<νέα γενιά>>.  Πολύ καλά όλες τις ερωτήσεις.

4)Σύγκριση συνταγμάτων 1844-1864.(όπως τα έδωσα).

Γ. Δικομματισμός και εκσυγχρονισμός (1880-1909).

5) Η  πολιτική Τρικούπη- η πολιτική Δηλιγιάννη. Ποιες ήταν οι διαφορές τους;(όπως τα είπαμε).

6)Πολύ καλά την οργάνωση των κομμάτων κατά το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα με βάση τις ερωτήσεις που έχουμε γράψει.

7)Τα αιτήματα του Στρατιωτικού Συνδέσμου .Ορισμός.

Δ. Ανανέωση-Διχασμός.(1909-1922).

8)Κόμμα φιλελευθέρων πολύ καλά τις ερωτήσεις που έδωσα.

9)Αντιβενιζελικά –αριστερά κόμματα-ΣΕΚΕ.

10) Ο  εθνικός διχασμός(1915-1922) α, β.

 

 

ΚΑΛΑ  ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ !!!   ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΣ  ΚΑΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟΣ Ο  ΚΑΙΝΟΥΡΙΟΣ  ΧΡΟΝΟΣ!!!  ΔΕ  ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΆΓΧΟΣ Η  ΖΩΗ ΜΑΣ ΔΙΝΕΙ ΠΑΝΤΑ ΠΟΛΛΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ!

                                                                Ο  Καθηγητής σας

                                                                       Ι. Μιχαλόπουλος.