Σάββατο 24 Μαΐου 2014

Μελέτη -σχολιασμός πηγών-παραθεμάτων ,Ιστορία θεωρητικής Κατεύθυνσης


            Πως επεξεργαζόμαστε ιστορικά μία  εικόνα

1)Βλέπουμε προσεχτικά την εικόνα και προσπαθούμε να κατανοήσουμε σε ποια εποχή ανήκει προσέχοντας τα στοιχεία που τη συνοδεύουν(δημιουργός, χρόνος δημιουργίας , τόπος εύρεσης, περιεχόμενο.).

2) Προσέχουμε αν εικονίζει κάτι  πραγματικό ή αλληγορικό.

3)Την εντάσσουμε στη εποχή της , δηλαδή κάτω από ποιες συνθήκες δημιουργήθηκε , πότε και γιατί; Σε ποια συμπεράσματα μας οδηγεί;

4)Αναζητάμε το λειτουργικό της ρόλο, δηλαδή τι εκφράζει , απλά συναισθήματα ή μία γενικότερη αντίληψη , μία ιδεολογία, τι μηνύματα περνάει, τι υπηρετεί, αν έχει κάποια πολιτική ή κοινωνική σκοπιμότητα κτλ.)

5)Προσπαθούμε να κατανοήσουμε την εποχή στην οποία ανήκει συσχετίζοντάς την με τις  γνώσεις μας και από το μάθημα στο οποίο αναφέρεται.

6)Γελοιογραφίες: Το πλαίσιο –ανάλυση των γελοιογραφιών είναι το ίδιο που ακολουθούμε στις  ιστορικές  φωτογραφίες. Περιγράφουμε  αυτά που βλέπουμε: ποιοι είναι οι χαρακτήρες που απεικονίζονται στη γελοιογραφία; Πως είναι ντυμένοι , ποια είναι η έκφρασή τους ; τι κάνουν;   Οι χαρακτήρες είναι σχεδιασμένοι ρεαλιστικά; Υπάρχει στοιχείο υπερβολής ή μεροληψίας; Ποια άλλα αντικείμενα ή σύμβολα διακρίνονται στη γελοιογραφία; Τι συμβολίζουν;

Στην ανάλυση χρήσιμη θα αποβεί  και η λεζάντα της γελοιογραφίας. Παρατηρήστε επίσης που δημοσιεύτηκε , σε ποιο ιστορικό γεγονός αναφέρεται; Ποια είναι η στάση του γελοιογράφου απέναντι στο θέμα της γελοιογραφίας ; Έχει επικριτική ή επιδοκιμαστική στάση; Πιστεύετε ότι η στάση του γελοιογράφου αποτυπώνει την κοινή γνώμη της εποχής απέναντι στο συγκεκριμένο θέμα; (στη συνέχεια των μαθημάτων θα κάνουμε μαζί παραδείγματα).

7)Οι στατιστικοί πίνακες: παρατηρούμε που αναφέρονται; Τι επιπτώσεις δείχνουν για την κοινωνία της εποχής στην οποία αναφέρονται. Σε ποια συμπεράσματα μας οδηγούν; Επίσης σε περίπτωση  σχολιασμού στατιστικού πίνακα είναι απαραίτητο μέσα από τις ιστορικές μας γνώσεις (σχολικό βιβλίο)να επιχειρηματολογήσουμε και να επιβεβαιώσουμε τα στατιστικά δεδομένα του πίνακα. Ακόμη ένας άλλος τρόπος σχολιασμού κυρίως μεγάλων πινάκων είναι η εύρεση μίας τομής στα αριθμητικά δεδομένα , δηλαδή ενός κριτηρίου ομαδοποίησης των δεδομένων. Αυτό μπορεί να είναι μία χρονολογία ή ‘ενας αριθμός ή ένα ποσοστό κλιμάκωσης  ή ύφεσης αντίστοιχα.(θα δούμε παραδείγματα.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Γράφουμε πάντα ένα δικό μας κείμενο στο γ΄ πρόσωπο. Είναι σημαντικό να εντάξουμε την πηγή στο σωστό κεφάλαιο και να χρησιμοποιήσουμε τα όσα ξέρουμε από το εκάστοτε μάθημα συνδυάζοντάς τα με τα μηνύματα ή τις πληροφορίες που θέλει να μας περάσει η πηγή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.