Σάββατο 24 Μαΐου 2014

Δομή πηγής ,ένα παράδειγμα μελέτης πηγής,Ιστορία θεωρητικής κατεύθυνσης

                                          Σχολιασμός  πηγών
Υπάρχουν δύο βασικοί τρόποι μελέτης πηγών: α) Σύνθεση(πληροφορίες σχολικού βιβλίου και πηγής.
Η  πηγή  συμπληρώνει,τεκμηριώνει αναπτύσσει τις πληροφορίες του σχολικού βιβλίου . Αν έχει αντίθετες πληροφορίες τις υπογραμμίζουμε και τις συμπληρώνουμε στο τέλος.Επίσης είναι δυνατόν οι απαντήσεις σε κάποιο ερώτημα μπορούν να βγαίνουν μόνο από την πηγή.
Προσοχή:Όσα ερωτήματα μας θέτουν τόσες απαντήσεις έχουμε.Μπορεί να έχουμε για κάθε θέμα δύο ή τρεις πηγές . Αυτό δεν μας ενοχλεί ούτε μας δημιουργεί πανικό και άγχος! Διαβάζουμε καλά τις πηγές και ανάλογα με τα ερωτήματα που μας θέτουν τις εντάσσουμε στο σωστό χρονολογικό πλαίσιο και στο εκάστοτε μάθημα.  Ο συνθετικός τρόπος είναι και ο πιο σωστός αλλά βέβαια και ο πιο δύσκολος και χρονοβόρος, γι΄ αυτό χρειάζεται εξάσκηση και καλή γνώση όλης της ύλης. Αν έχουμε μάθει να δουλεύουμε σωστά και να φτιάχνουμε τη δομή της πηγής όπως θα δούμε παρακάτω στο παράδειγμα τότε θα έχουμε και άριστα αποτελέσματα.
β)Παράθεση:Ο άλλος τρόπος ανάλυσης μίας πηγής είναι λίγο πιο απλός και υπό κάποιες προϋποθέσεις μπορεί να μας αποφέρει τα ίδια αποτελέσματα.Παραθέτουμε τις γνώσεις μας από το σχολικό βιβλίο και μετά αναλύουμε τη πηγή.Χρησιμοποιούμε εκφράσεις όπως π.χ. <<σύμφωνα με την πηγή>>, <<όπως αναφέρθηκε προηγουμένως>> κ.τ.λ.
Και στις δύο μεθόδους θα ενώσουμε πληροφορίες πηγής- πηγών (αν είναι πάνω από δύο) και βιβλίου.
Κατά την πρώτη μεθοδο μπορουμε να κανουμε ενα σχεδιαγραμμα. Απο τη μια πλευρα βαζουμε τις πληροφοριες του βιβλιου και απο την αλλη της πηγης και τις συνθετουμε. Κατα την συνθεση κανουμε αναφορα στην πηγη. Λεμε δηλαδη, <<οπως αναφερεται στην πηγη>>, <<οπως υποστηριζει ο ταδε>>κτλ. Δεν αντιγραφουμε αυτουσια κομματια της πηγης, τα ερμηνευουμε τα γραφουμε με το δικο μας υφος. Αν εχουμε καθαρευουσα οπως στο συγκεκριμενο παραδειγμα εξομαλυνουμε την γλωσσα προς τη δημοτικη.
Σχεδιαγραμμα πηγων για το στρατιωτικο Συνδεσμο(κινημα στο Γουδι 1909) σελ.87-88 σχολικου βιβλιου. Βαζουμε αριθμους 1,2,3 κτλ στις πληροφοριες που παιρνουμε απο το βιβλιο και γραμματα α,β,γ κτλ στις πληροφοριες που παιρνουμε απο τις πηγες ετσι ωστε στο τελος να φτιαξουμε τη δομη της πηγης. Το ερωτημα ειναι : αξιοποιωντας τις γνωσεις σας απο το σχολικο βιβλιο και αντλωντας στοιχεια απο τις πηγες 20 και 21 του σχολικου βιβλιου( σελ. 87-88) να αναφερθειτε στην ιδρυση του στρατιωτικου Συνδεσμμου και στα αιτηματα που αυτος προωθησε(15 Αυγουστου 1909).
                                                   ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
 ΒΙΒΛΙΟ    
1)ΕΙΣΑΓΩΓΗ                                                                                                                                          
 Σχ.βιβλιο σελ.86-87
<<το 1909 συντελειται...μεχρι Βουλης>>
2)Το 2 το γραφουμε μετα το γ
για να συνδεσουμε την πηγη 20 με την πηγη 21.
Σχ.βιβλιο σελ. 86 << Ηδη πριν απο την εκδηλωση
του κινηματος...γραφειοκρατια>>.2.
3)Σχ.βιβλιο σελ.87-88<<με αφορμη το κινημα, εγινε
στις 14 Σπτεμβριου μεγαλη διαδηλωση...οικονομικων
αιτηματων.>>. Μετα παμε και γραφουμε πληροφοριες
απο την πηγη 21.

ΠΗΓΕΣ
Πηγη 20
<< Η πατρις...δικαιων του>> (δυσπραγια, δυσλειτουργια κρατους) α.
<< Ο Συνδεσμος των αξιωματικων...Ναυτικου>> (παταξη της ευνοιοκρατιας ανορθωση του κρατους σε ολους τους τομεις) α.
<<Πρεπει,. χαριν αυτου...ναυτικου...>> ( Διαδοχος, πριγκηπες να απεχουν απο την ενεργο διοικητικη υπηρεσια στο στρατο και το ναυτικο, διατηρωντας ομως τους στρατιωτικους βαθμους τους και το δικαιωμα προαγωγης. Ο βασιλιας πρεπει να απαιτει ωστε οι υπουργοι του στρατου και του ναυτικού να προερχονται απο τους ανωτερους εν ενεργεια ή διαθεσιμοτητα αξιωματικους του στρατου και του ναυτικου, ωστε ο στρατος να ειναι πιο αποτελεσματικος.) β.
<< Ο στρατιωτικος Συνδεσμος...ανορθωθωσι...>> γ.(Σειρα αιτηματων του Συνδεσμου συμφωνα με την πηγη : Τα αιτηματα αφορουν  :1) την ανυψωση της θρησκειας στον ιερο προορισμο της, 2) την παταξη της διαφθορας στη διοικηση με τη δημιουργια ενος διοικητικου μηχανισμου χρησιμου και εντιμου, 3) την αναμορφωση της δικαιοσυνης, ωστε να υπαρχει ταχυτητα, αμεροληψια, και ισονομια στην απονομη της, 4) την αναδιοργανωση της εκπαιδευσης ωστε να ανταποκρινεται στις απαιτησεις του καθημερινου βιου και των  στρατιωτικων αναγκων της χωρας, 5) την εξασφαλιση της συνταγματικης νομιμοτητας, ωστε να υπαρχει σεβασμος στα αναπαλλοτριωτα δικαιωματα της ζωης, της τιμης και της περιουσιας των πολιτων, και 6) την ανορθωση των οικονομικών του κρατους.) γ.
Πηγη 21
<< Ο Λαός των Αθηνών........ιδιοκτησίας του......>>(Αίτια δυσπραγίας της χώρας.
Στο αποσπασμα απο το ψηφισμα των επαγγελματικων σωματειων της Αθηνας και του Πειραια την ημερα του πανδημου συλλαλητηρίου  αναφερονται αφενος οι λογοι που προκαλεσαν την οργη και την αντιδραση των εργαζομενων και αφετερου τα αιτηματα των επαγγελματικων σωματειων για την αντιμετωπιση των προβληματων και δυσλειτουργιων του κρατους σε ολους τους τομεις. Συγκεκριμενα τα αιτια που οδηγησαν στο συλλαλητηριο του 1909 ειναι τα εξης : 1) η δυσπραγια της χωρας και η δυσλειτουργια πολλων κρατικων τομεων, 2) Η διαφθορα στην πολιτικη ζωης της χωρας,
και η παραβιαση των εννομων συμφεροντων και δικαιωματων του λαου, 3) Οι συνταγματικες και οι νομοθετικες παραβιασεις καθως το πολιτευμα κατ' επιφαση μονο ειναι δημοκρατικο και στην ουσια οι βουλευτες εχουν μετατραπει σε μια ιδιοτελη ολιγαρχια που εξυπηρετει τα συμφεροντα της και τα συμφεροντα της πλουτοκρατιας με την οποια εχει συμπραξει. 4)  Η οικονομικη εξαντληση του λαου, που στεναζει απο την επαχθη και αδικη φορολογια χωρις να απολαμβανει σε ανταλλαγμα τα δικαιωματα της ζωης, της τιμης και της ιδιοκτησιας.) δ.
<<Αξιοι  να ιδη την κυβερνησιν...νομου>>.( Τα αιτηματα που προβαλλουν τα σωματεια για την αντιμετωπιση αυτων των προβληματων συνοψιζονται στα ακολουθα : 1) Αμεση ψηφιση νομοθεσιας για την παταξη της συναλλαγης, την εξυγιανση και αναδιοργανωση του διοικητικου μηχανισμου και την ληψη μετρων για την προστασια των παραγωγικων ταξεων.2) Θεσπιση νομοθετικου πλαισιου για τη βελτιωση των συνθηκων εργασιας των εργατων και την προστασια τους σε σχεση με την εργοδοσια.) ε.
ΣΧΟΛΙΟ (4)
Προαιρετικα μετα το ε γραφουμε για να συγκρινουμε τα αιτηματα των δυο πλευρων. Αν συγκρινουμε τα αιτηματα που προβαλλονται στην προκηρυξη του Στρατιωτικου συνδεσμου με τα αιτηματα των επαγγελματικων σωματειων θα παρατηρουσαμε οτι : 1) Καταρχας το αιτημα της <<ανορθωσης>> της χωρας και της αντιμετωπισης ολων <<των κακως εν γενει εχοντων>> εκφραζει ολα τα κοινωνικα στρωματα. 2) Ωστοσο, απο τα αιτηματα τους διακρινουμε τον διαφορετικο ιδεολογικο προσανατολισμο και συνεπως τα διαφορετικα συμφεροντα των στρατιωτικων με τα επαγγελματικα σωματεια. Οι πρωτοι προτασσουν την αναγκη μεταρρυθμισεων στο στρατο, ενω οι δευτεροι την αναγκη προστασιας ( νομοθετικα, οικονομικα και κοινωνικα) των παραγωγικων ταξεων.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ (5)
Κλεινουμε με αυτο την αναλυση της πηγης. Σελ.88 σχ.βιβλιο << Υπο την πιεση του Συνδεσμου... επιδιωξεις του.>>.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ :
Η συνθεση της πηγης θα εχει την εξης μορφη-δομη ( συνδεουμε βεβαια τις παραγραφους και με συνδετικες φρασεις οπως εχει αναφερθει).: 1(βιβλιο), α,α,β,γ απο την πηγη 20, 2 (βιβλιο), 3 (βιβλιο), δ πηγη (21), ε πηγη (21), 4 ( δικο μας σχολιο) για τα αιτηματα των δυο πλευρων, 5 ( βιβλιο-επιλογος). Αρα εχουμε 1α,α,β,γ,2,3,δ,ε,4,5 ( Δομη πηγης ).
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.