Δευτέρα 2 Μαρτίου 2015

εκθέσεις γ λυκείου



Διαφήμιση. Δεν ξεχνάμε να εντάξουμε το θέμα μας σε επικοινωνιακό πλαίσιο.
ΕΚΘΕΣΗ 12η
Η ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 

 

«Υποστηρίζεται ότι η τηλεοπτική διαφήμιση όπως γίνεται σήμερα έχει πολλές αρνητικές επιπτώσεις στο σύγχρονο άνθρωπο. Άλλοι πάλι μιλούν για θετική προσφορά της ιδιαίτερα στην οικονομία της χώρας. Να αναλύσετε τις δύο αντιτιθέμενες απόψεις και να εκθέσετε τη δική σας θέση».
ΔΙΕΡΕΎΝΗΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ

Κύρια έννοια : Η ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δευτερεύοντες έννοιες :

            α) αρνητικές - θετικές επιπτώσεις

            β) προσωπική σου θέση

 

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

α) Τι είναι - τι δεν είναι (είναι διαδικασία πωλήσεως προϊόντων με σκοπό το κέρδος. Δεν είναι πληροφόρηση, ούτε απλή γνωστοποίηση)

β)Είδη της. Η τηλεοπτική είναι σήμερα η κυρίαρχη.

 

α) Πολλοί συγχέουν τη διαφήμιση με την πληροφόρηση και τη γνωστοποίηση. Το να είναι κανείς πληροφορημένος για ότι γίνεται στον κόσμο σημαίνει πως πλαταίνει το γνωστικό του πεδίο και η ζωή του αποκτάει περισσότερο νόημα. Ωστόσο η διαφήμιση δεν είναι ούτε πληροφόρηση, ούτε απλή γνωστοποίηση. Είναι μια επιχειρησιακή διαδικασία της παραγωγής που έχει στόχο της να αυξήσει τις πωλήσεις ενός προϊόντος με αντικειμενικό σκοπό την αποκόμιση του μεγαλύτερου δυνατού κέρδους. Και αυτό η επιχείρηση θα το πετύχει αν δε χάσει τους πελάτες που ήδη έχει, αν αποκτήσει άλλους σε βάρος άλλης επιχείρησης και αν αποκτήσει νέους πελάτες.

 

β) Σήμερα το κυρίαρχο μέσο της διαφήμισης είναι η τηλεόραση και ακολουθούν το ραδιόφωνο, ο τύπος η αφίσα, τα ημερολόγια, ο κινηματογράφος και γενικά κάθε όργανο μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας.

 

Σύνδεση με το κύριο θέμα

Η διαφήμιση είναι σήμερα ένα από τα χαρακτηριστικότερα γνωρίσματα - φαινόμενα του πολιτισμού μας και συνδέεται άμεση ή έμμεσα με την υπερπαραγωγή, τον καταναλωτισμό, τη βία και πολλά άλλα αρνητικά συμπτώματα του καιρού μας. Ωστόσο πολλοί μιλούν για τη θετική προσφορά της ιδιαίτερα στην οικονομία της χώρας.

 

 

 

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

 

Ωφέλειες - θετικές συνέπειες

α) Ωθεί στην αγορά και η αγορά αγαθών ομορφαίνει τη ζωή.

β) Ζωή στην επιχείρηση - εργασία στον κόσμο.

γ) Πληροφόρηση και διευκόλυνση του κοινού.

δ) Συναγωνισμός των επιχειρήσεων και βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων.

ε) Δίνει δουλειά η ίδια ως επιχείρηση σ’όσους ασχολούνται μ’αυτή.

στ) Ντόπια προϊόντα - μειώνονται οι εισαγωγές - αυξάνονται οι εξαγωγές - μειώνεται το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου.

ζ) Καλύπτονται τα έξοδα του τόπου.

η) Νέες ιδέες - νέα επιτεύγματα γνωστοποιούνται.

 

            Ωθεί, λένε στην αγορά αγαθών και η αγορά αγαθών ομορφαίνει τη ζωή. Αυτό το μικρό και μη αναγκαίο που εξαιτίας της διαφήμισης αγοράσαμε, μπορεί τελικά να δώσει ένα ανυποψίαστο νόημα στη ζωή μας. Με τη διαφήμιση προωθούνται στην κατανάλωση τα προϊόντα της υπερπαραγωγής και αυτό σημαίνει ζωή στις επιχειρήσεις και εξασφαλίζει εργασία για πολύ κόσμο. Το αγοραστικό κοινό πληροφορείται τα προϊόντα που κυκλοφορούν και διευκολύνεται στις επιλογές του κερδίζοντας χρόνο και χρήμα. Εξάλλου επειδή με τη διαφήμιση δημιουργείται σκληρός ανταγωνισμός μεταξύ των διάφορων εταιριών η καθεμιά, για να επιβληθεί, προβαίνει σε συνεχή βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων της με αποτέλεσμα το αγοραστικό κοινό να απολαμβάνει συνεχώς προϊόντα καλύτερης ποιότητας.

            Δίνει και η ίδια διαφήμιση ως επιχείρηση πια, εργασία σε πολλούς ειδικούς στον τομέα αυτό τεχνίτες και καλλιτέχνες, ακόμα και ψυχολόγους, και επομένως καταπολεμά την ανεργία. Ακόμα και η ίδια η τηλεόραση δε θα μπορούσε να έχει τόσους υπαλλήλους και τόσα προγράμματα, αν δεν εξασφάλιζε σημαντικά ποσά από τη διαφήμιση. Μερικά, τέλος, περιοδικά, δε θα είχαν την οικονομική δυνατότητα να κυκλοφορήσουν χωρίς τις διαφημίσεις που καταχωρούν στις σελίδες τους.

Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά και έχει μάλιστα πολλά να πει για τις βλαπτικές συνέπειες της διαφήμισης. Παραβλέποντας την επιβάρυνση του κόστους του διαφημιζόμενου προϊόντος σταματάμε σε άλλες βλαπτικότερες συνέπειες.

 

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

 

Αρνητικές συνέπειες

α) Αύξηση του κόστους του ίδιου του διαφημιζόμενου προϊόντος.

 

β) Προβολή και επιβολή του καταναλωτισμού ως κυρίαρχου ιδανικού» με όλα τα επακόλουθα :

            1) δημιουργεί άγχος για την απόκτηση υλικών αγαθών.

2)  παραμέληση πνευματικών αγαθών

            3) χαλάρωση κοινωνικής συνείδησης

            4) τάση για πολυτέλεια

            5) αύξηση εγκληματικότητας

 

γ) Δημιουργεί ένα πλέγμα, κόμπλεξ ανάμεσα στα άτομα ιδιαίτερα στα μικρά παιδιά, την οποίων οι γονείς δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να τους αγοράσουν τα παιχνίδια που μερικοί φίλοι τους ήδη απολαμβάνουν.

 

δ) Διαστρέβλωση της πραγματικότητας, ψεύτικη εικόνα ζωής, προσβολή της αξιοπρέπειας ης γυναίκας.

 

ε) Συνηθίζει στην επιπόλαιη αντιμετώπιση των πραγμάτων.

 

στ) Μαζοποίηση και τυποποίηση του ατόμου.

 

ζ) Επιβολή ιδεολογικών και πολιτικών συστημάτων.

 

η) Ξενομανία.

 

θ) Ρύπανση του περιβάλλοντος.

 

ι) Υποβάθμιση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, εκχυδαϊσμός εμπορευματοποίηση απλών συναισθημάτων.

 

            Η προβολή και τελικά η επιβολή του καταναλωτισμού ως κυρίαρχου αν όχι μοναδικού «ιδανικού» της σύγχρονης κοινωνίας είναι αποτέλεσμα διαφήμισης. Αυτή έμαθε τον άνθρωπο να μετράει την αξία του συνανθρώπου του, με μέτρο τη δυνατότητα να καταναλώνει ´ αυτή που δίδαξε ότι το υλικό αγαθό δίνει αξία στον άνθρωπο, αυτή τον δημιουργεί και το άγχος για την απόκτηση διαρκώς και περισσότερων. Αυτό το κυνηγητό της ύλης για την ικανοποίηση πλασματικών αναγκών σημαίνει τελικά για πολλούς περισσότερη δουλειά, λιγότερο ελεύθερο χρόνο, άρα και λιγότερες ευκαιρίες για να προσέξουν και μερικά άλλα πράγματα στη ζωή τους, που έχουν σχέση με την ψυχή και το πνεύμα.

            Η τάση για πολυτέλεια που δημιουργεί σε νεαρά ιδίως άτομα, συμβάλλει με τη σειρά της στην αύξηση της βίας και της εγκληματικότητας. Πολλά άτομα ομολόγησαν πως αιτία των εγκληματικών τους ενεργειών στάθηκε η επιθυμία τους να ζήσουν την όμορφη και εύκολη ζωή που είδαν να ζουν στην η τηλεόραση όσα διαθέτουν τούτο ή εκείνο το πολυτελές αντικείμενο του πόθου τους.

            Μέσα στις βλαβερές συνέπειες της διαφήμισης είναι η διαστρέβλωση της πραγματικότητας και η ψεύτικη εικόνα που σχηματίζουν για το κόσμο τα παιδιά. Στη διαφήμιση ο κόσμος είναι απίστευτα εύκολος και απίστευτα όμορφος δηλαδή εξωπραγματικός πλαστός, μία ζωή ή απ΄την ανάποδη, γεμάτη όμορφες γυναίκες ανίκανες να αντισταθούν στη γοητεία των ανδρών χάρη σε κάποιο άρωμα που διαθέτουν οι τελευταίοι, πράγμα που μεταφράζεται το λιγότερο σε περιφρόνηση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Στον κόσμο της διαφήμισης όλοι γελούν και όλοι είναι τρισευτυχισμένοι, υγιέστατοι και ξένοιαστοι. Η ασχήμια και η δυσκολία, αυτά με τα οποία θα παλέψει αύριο το παιδί,  του κρύβονται επιμελώς.

            Το χειρότερο απ’όλα είναι πως συνηθίζει το άτομο στην επιφανειακή, φευγαλέα και επιπόλαιη τοποθέτηση του απέναντι στα πράγματα καθώς απευθύνεται στις αισθήσεις του και όχι στη λογική του, πρώτα εντυπωσιάζοντας το με πλαστή ομορφιά και έπειτα αφαιρώντας το χρόνο του να σκεφτεί, γιατί στο μεταξύ μία άλλη διαφήμιση ακολουθεί , ή κάτι άλλο του αποσπά την προσοχή του. Η διαφήμιση είναι ένας στυγνός τρόπος για να υποδουλωθούν οι πολλοί στους λίγους, ένα μέσο μαζοποίησης του σύγχρονου ανθρώπου, μέσο που δρα σε βάρος της ιδιαιτερότητάς του. Μέσα από την προώθηση και κατανάλωση των ίδιων προϊόντων των πολυεθνικών εταιριών το άτομο ομορφοποιείται, τυποποιείται ως μια καταναλωτική μηχανή μέσα σ’έναν καταναλωτικού χαρακτήρα πολιτισμό, απόλυτα ελεγχόμενο από τους λίγους. Αποδυναμώνεται η ικανότητα να αντιδρά λογικά στα μηνύματα και προκαθορίζεται έτσι η συγκεκριμένη μελλοντική αντίδραση του σε κάτι καινούργιο. Θα είναι πάλι παθητική αντίδραση και άρα εύκολη η επιβολή οποιασδήποτε ιδεολογίας ή ακόμα και συστήματος διακυβέρνησης του. Αρκεί να είναι ωραιοποιημένο, όπως το διαφημιζόμενο προϊόν, και να έχει προβληθεί σταδιακά, μεθοδικά και ύπουλα, δηλαδή αποτελεσματικά.

 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Προσωπική διαπίστωση - μέτρα για το τι πρέπει να γίνει.

            Επειδή η διαφήμιση δε μπορεί να γίνει πληροφόρηση γιατί τότε αυτοαναιρείται το καλύτερο που έχει να κάνει ένα κράτος αληθινής πρόνοιας είναι να την υποχρεώσει με νόμο, πρώτα να περιοριστεί στα όρια της λογικής, ύστερα να γίνει ευπρεπής και τέλος η τηλεοπτική, που είναι η πιο δραστική να γίνεται σε σταθερά προκαθορισμένη ώρα.

            Έτσι θα μπορούσε τουλάχιστον να περιορίσουμε - για εξάλειψη ε γίνεται πια λόγος μέσα στο είδος του πολιτισμού που ζούμε την τηλερύπανση και την τηλεδιαφθορά.
Δεν ξεχνάμε να εντάξουμε το θέμα σε επικοινωνιακό πλαίσιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.